Sandelco forum
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
januari 13, 2025, 11:45:28 AM
Välkommen,
gäst
Var god
logga in
eller
registrera dig
.
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter:
Sandelco forum
>
Teknik
>
Motor
>
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« föregående
nästa »
Sidor:
1
...
3
4
[
5
]
6
7
Skriv ut
Författare
Ämne: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn (läst 84750 gånger)
Skogis
Newbie
Antal inlägg: 12
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #60 skrivet:
november 01, 2013, 21:54:47 PM »
Hm, vi har värmeöverförings pasta på labbet! Används till skarvar i mekaniskt kylda system.
Sent from Skogis
Loggat
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #61 skrivet:
november 01, 2013, 23:48:41 PM »
snyggt!
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #62 skrivet:
november 07, 2013, 11:15:43 AM »
Ikväll gjuter vi igen, denna gång provar vi med lite högre temperatur, annan strategi vid "hällandet" av smältan och med Sandelco-toppen som plugg i formen eftersom den har lite tjockare kylflänsar.
Loggat
...it can be done.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #63 skrivet:
november 07, 2013, 15:53:25 PM »
Ska vi tappa smältdegeln idag med?
Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #64 skrivet:
november 08, 2013, 15:57:26 PM »
Jahapp, det gick ju ganska bra det där...! Visserligen blev toppen kanske inte så snygg, men den blev ovanlig!
Nå, jag ska ta upp hål för topplocksbultarna, plana undersidan och svarva förbränningsrummet och borra, gänga och plana tändstiftsläget så får vi se hur gjutgodset verkar.
Jag tror att det ska kunna bli en användbar topp av den iallafall.
Loggat
...it can be done.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #65 skrivet:
november 08, 2013, 22:54:13 PM »
Vi börjar med att sila gjutsanden över(den pudrande) toppen som vi ska duplicera. Det gäller att sanden tränger ner mellan kylflänsarna. Den packas så att alla detaljer kommer med.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #66 skrivet:
november 08, 2013, 22:59:17 PM »
Problemen när den smälta aluminiumet hälls ner i den öppna formen tycks vara många, en är att luften måste evakueras. Vi provar att göra lufthål längs ner i formen och ser vad som händer.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #67 skrivet:
november 08, 2013, 23:01:25 PM »
Nypudrat och klart för 720 gradig aluminiumet. Rätt snyggt va?
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #68 skrivet:
november 08, 2013, 23:06:16 PM »
Det är riktigt kul att vi har möjlighet att hetta upp aluminiumet i över 700 grader. Den här gången har vi tagit materialet från en gammal Beamertopp. Första gjutningen gjordes av en nitrometancylinder från en dragstermotorcykel. Det går utför..
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #69 skrivet:
november 08, 2013, 23:12:04 PM »
Vi har blandat i bor i aluminiumet vilket skall ta bort slaggpartiklarna ur materialet. Vi måste få i det närmare gjutningen enligt Stiffy som har mest rutin av oss. Det ser bra ut och det flyter runt ordentligt i formen. Det kommer även ut i våra lufthål i botten.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #70 skrivet:
november 08, 2013, 23:17:02 PM »
Sådärja, nu ser det betydligt bättre ut än första gången. Troligen användbar för en rat topp! Det har fyllt överallt utan i de yttersta flänsarna.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #71 skrivet:
november 08, 2013, 23:19:23 PM »
Några tips på hur vi ska utvecklas vidare? Målet är att vi ska kunna leverera toppar till folket för rätt pengar.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Mefistofeles
Administrator
Full Member
Antal inlägg: 129
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #72 skrivet:
november 09, 2013, 00:34:54 AM »
Skulle testa Silikon:
http://www.donjarrs-place.com/07-how-to-metal
Loggat
Funktion före form
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #73 skrivet:
november 09, 2013, 11:09:37 AM »
Är det någon som vet om det finns silikon som klarar dessa höga temperaturer? Har inte hittat någon.
Jag köpte "högtemperatursilikon" på tub för att använda som permanent gängsäkring för pinnbultarna i cylindern, men den klarar bara 250-300 grader...
Silikon, vax och gips är ju annars en möjlig väg, fördelen är att man kan göra många formar klara i förväg, och att ytfinishen blir bra. Nackdelen är att det är lite mer jobb med varje form, och att gipsmaterialet inte kan återanvändas eftersom det måste slås sönder efter varje gjutning.
«
Senast ändrad: november 09, 2013, 12:34:12 PM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #74 skrivet:
november 09, 2013, 14:19:44 PM »
Tål silicon 740 grader? De använder gjutmetall som smälter vid 400 grader (tror jag) i detta experiment.
Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Skriv ut
Sidor:
1
...
3
4
[
5
]
6
7
« föregående
nästa »
Sandelco forum
>
Teknik
>
Motor
>
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn