Sandelco forum
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
december 04, 2024, 16:11:16 PM
Välkommen,
gäst
Var god
logga in
eller
registrera dig
.
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter:
Sandelco forum
>
Teknik
>
Motor
>
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« föregående
nästa »
Sidor: [
1
]
2
3
...
7
Skriv ut
Författare
Ämne: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn (läst 83775 gånger)
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
skrivet:
september 23, 2013, 18:40:45 PM »
Toppen på en tvåtaktare är en förhållandevis enkel motordel utan rörliga delar.
Den har i princip tre funktioner vika tillsammans till stor del påverkar motorns effekt:
- bestämma kompressionsförhållandet
- kyla förbränningsrummet
- positionera tändstiftet
Här tänkte jag presentera mina lärdomar från framtagning av nya prototyptoppar.
De bästa modellerna kommer erbjudas till försäljning hos Sandelco.
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #1 skrivet:
september 23, 2013, 23:37:03 PM »
Först en liten återblick:
Tidigare topplocksplaningar har givit goda effektökningar, men även resulterat i några oanvändbara toppar på grund av varierande tjocklek i gjutgodset.
Även om godset räckte till för att plana, var risken stor att man knäckte toppen vid åtdragning av topplocksbultarna.
Min erfarenhet är även att effekten sjunker med höjd temperatur, så kylningen är viktig vid effektökning. Detta märktes tydligt då vi körde hastighetsrekord på isen, bara motorn fick kallna ökade topphastigheten med några km/h, och därför måste det vara lagom mycket gods i toppen.
De första topparna planades 2-3 mm och fick ett komp kring 8,5-10:1, men åt David planade vi en topp 5 mm vill jag minnas. Vad räknade vi ut att den hade för komp David, 15:1?
«
Senast ändrad: september 24, 2013, 18:43:10 PM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #2 skrivet:
september 24, 2013, 12:18:21 PM »
Första billet-toppen jag gjorde ur en homogen Aluminiumbit fick lite för grova dimensioner och blev ganska stor.
För att prova den brydde jag mig t ex inte om att svarva ner kylflänsarnas tjocklek. Bortsett från att den såg lite klumpig ut fungerade den dock utmärkt ända upp till 70 km/h och lite till.
«
Senast ändrad: september 26, 2013, 09:41:14 AM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #3 skrivet:
september 24, 2013, 12:24:19 PM »
För att se om det påverkade prestanda svarvade jag ner toppen lså den blev lägre och gjorde kylflänsarna tunnare, men det blev ingen märkbar skillnad.
Denna topp hade för övrigt ca 13,5:1 i kompressionsförhållande.
«
Senast ändrad: september 24, 2013, 18:44:50 PM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #4 skrivet:
september 24, 2013, 12:32:30 PM »
Det senaste projektet tillverkas just nu, och det ska bli spännande att se dels om det fungerar bra, dels om det ser bra ut och dels hur lång tid det tar...
Jag börjar med ett rejält ämne för att förhoppningsvis få ut fler toppar, men att svarva kylflänsar med ca 1 grads vinkel åt båda håll tog ordentlig tid...
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #5 skrivet:
september 24, 2013, 12:39:32 PM »
Kylflänsarna som jag svarvat fram ska alltså sitta ovanpå toppen, så nästa steg är att kapa bort en lagom bit för den första prototypen.
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #6 skrivet:
september 24, 2013, 18:10:57 PM »
Därefter vidtar fräsoperation för att ge toppen en lämplig form och för att få plana ytor att arbeta vidare från.
När ytorna på toppens undersida är klara tar jag upp tändstiftshålet och gängar det.
Sista operationen är att ta ner bredden och att "underifrån" borra hål för topplocksbultarna.
«
Senast ändrad: september 24, 2013, 20:43:15 PM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #7 skrivet:
september 24, 2013, 18:26:22 PM »
Sen flyttar jag toppen till jiggen i svarven, och svarvar frigång för tändstiftshylsan.
Då jag ännu inte bestämt förbränningsrummets form, storlek eller djup tar jag så lite som möjligt, men tillräckligt för att få tätningsyta för tändstiftet under kylflänsarna.
Jag kommer få anpassa denna yta senare då jag vet var tändstiftet ska hamna i förbränningsrummet.
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #8 skrivet:
september 24, 2013, 18:37:06 PM »
Sen ska toppen upp i fräsen igen, denna gång för att skapa frigång för hylsa att dra topplocksmuttrarna.
När detta är klart börjar det gå att ana den slutliga formen, även om den fortfarande är rätt "klossig"...
Hittills ligger det nog 10-12 timmars maskintid i denna topp, och det återstår en hel del jobb fortfarande...
«
Senast ändrad: september 24, 2013, 20:41:33 PM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #9 skrivet:
september 24, 2013, 22:19:21 PM »
Hurra vilken galning!
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #10 skrivet:
september 28, 2013, 10:19:03 AM »
För att toppen ska få ungefär samma form som cylindern gör jag en fixtur och monterar i svarven.
Detta visar sig vara riktigt läskigt då man är tvungen att svarva baklänges med invändig bom monterad uppochner. Allt måste gå bakofram och oväsendet är ungefär öronbedövande. Nä, det får bli rundmatningsbord i fräsen, med vibrationer och allt.
Det plingar och tjuter friskt i de tunna kylflänsarna, men med små skär funkar det.
«
Senast ändrad: september 28, 2013, 10:36:25 AM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #11 skrivet:
september 28, 2013, 10:26:34 AM »
Så, nu börjar det likna något:
Nu är frågan vad jag ska gör med utsticket bakåt... Fräsa av det så den blir likformig, eller göra något "kul designmässigt"? Benke har förstås beslutsrätt här.
«
Senast ändrad: september 28, 2013, 10:48:44 AM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #12 skrivet:
september 28, 2013, 10:30:25 AM »
Denna Sandelco-topp får 10:1 i kompressionsförhållande och "vanlig" plan undersida för packning.
«
Senast ändrad: september 28, 2013, 10:56:57 AM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #13 skrivet:
september 28, 2013, 10:53:17 AM »
Snabba beslut: Benke har bestämt att vi låter den se ut så här för närvarande, det går att ta ner mer sen om man vill.
Vi ska dock minska avståndet mellan cylinderns översta fläns och toppen med ca 2 mm, och vi höjer kompressionsförhållandet till ca 13:1 eftersom det har gått mycket bra på min maskin.
«
Senast ändrad: september 28, 2013, 10:58:13 AM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #14 skrivet:
september 28, 2013, 15:13:23 PM »
Det gick åt en del aluminium...
Loggat
...it can be done.
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
...
7
« föregående
nästa »
Sandelco forum
>
Teknik
>
Motor
>
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn