Sandelco forum
0
  • januari 13, 2025, 10:15:28 AM
  • Välkommen, gäst
Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Författare Ämne: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn  (läst 84748 gånger)

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #45 skrivet: oktober 11, 2013, 08:14:33 AM »

Aha, du menar att vi behöver vita rockar på oss?! ;)
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Stiffy

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #46 skrivet: oktober 11, 2013, 14:48:59 PM »

precis!
Loggat
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?

Stiffy

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #47 skrivet: oktober 11, 2013, 16:48:55 PM »

FYI: nu har jag köpt ett kilo borax.
bra som flussmedel till både lödning och gjutning.
Loggat
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #48 skrivet: oktober 11, 2013, 22:49:50 PM »

Bra med bor i källaren. Känns manligt!
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #49 skrivet: oktober 15, 2013, 17:50:57 PM »

Så, nu finns det 4 toppar med olika förbränningsrumsvolymer i garaget.

Topparna är utvalda efter gjutämnets godstjocklek, och planade utifrån det.
Den "vanliga" toppen har vi gott om och jag har gjort i ordning två stycken, dom är planade 1 mm och har ca 5,5 cc förbränningsrum. Detta ger i en originalmotor ett komp på ca 7,0:1 med packning och 8,1:1 utan packning.
En topp hade lite mer gjutgods så den planade jag ca 1,5 mm, och då fick den ca 5,0 cc förbränningsrum. Detta ger i en originalmotor ett komp på ca 7,4:1 med packning och 8,6:1 utan packning.
Toppen med mest gods är planad ungefär 2 mm och har ca 4,5 cc förbränningsrum. Detta ger i en originalmotor ett komp på ca 7,8:1 med packning och 9,3:1 utan packning.
Tidigare tester har visat att 2 mm planing ger ungefär 9000-10000 rpm i toppvarv istället för originalets ca 6000 rpm. All användning av dessa toppar sker naturligtvis på egen risk. Den som vill prova en topp kan göra det, men topplocksbultarna ska dras med 9,8 Nm, momentnyckel finns i garaget. Efter användning ska momentnyckeln ställas in på noll.
Topparna säljs av Sandelco.
« Senast ändrad: oktober 15, 2013, 21:27:32 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #50 skrivet: oktober 19, 2013, 01:19:31 AM »

Tester med den mest planade toppen på en i övrigt orörd (?) motor har visat sig helt verkningslösa. Den nya Sandelco-toppen lär dock ska ha gått bra.
Jag fördjupar mig i detta och återkommer.
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #51 skrivet: oktober 19, 2013, 18:34:34 PM »

Allmän förfrågan: när vi testade planade toppar första gången, hade vi alla jackat kolven då samtidigt? I så fall förklarar det varför han inte fick förväntat resultat...


Loggat
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #52 skrivet: oktober 20, 2013, 21:54:05 PM »

Vi provar den planade toppen på BT racer vetja!
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #53 skrivet: oktober 21, 2013, 08:06:44 AM »

Bra idé!
Bert bekräftar iallafall att han hade pillat undan lite mer på sin motor.


Loggat
...it can be done.

Masen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Bikerboyz.se
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #54 skrivet: oktober 23, 2013, 11:34:29 AM »

Jag matchportade insug och utblås samt tog ur lite ur packningarna när jag provade toppen men inget annat.

Blir det något på Torsdag??

/Masen
Loggat

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #55 skrivet: oktober 23, 2013, 17:08:08 PM »


Jag matchportade insug och utblås samt tog ur lite ur packningarna när jag provade toppen men inget annat.

Blir det något på Torsdag??

/Masen
Japp, då jackar vi kolven i morgon kväll.
Jag kommer kring 20.


Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #56 skrivet: oktober 25, 2013, 00:23:58 AM »

Grattis Masen!
Med skräckblandad förtjusning tänkte jag att det här är nog inte så långt från en R1:a när jag provkörde din hoj ikväll...!
Ok, då har vi konstaterat:
- att ingen kedja är starkare än den svagaste länken, i detta fall avgassystemet.
- att jag har dåligt minne.
Masen, det blev inte riktigt sprutt på bitarna förrän du öppnade avgassystemet, stämmer det?
Benke körde Honda-system, David hade sågat av sitt rör och Bert hade effektpipa i samband med topplocksplaningen då vi fick upp toppvarvet från 6000 till ca 10000 rpm tror jag, så glöm inte det när ni trimmar därute...
Och det betyder väl att det är tack vare ditt "effektsystem" som den blå gått så bra från början Benke?


Loggat
...it can be done.

Masen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Bikerboyz.se
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #57 skrivet: oktober 25, 2013, 08:11:03 AM »

Det stämmer, Det blev en viss skilnad med jackad kolv och planad topp men det var först när jag öppnade upp avgassystemet lite som det blev riktig fart. Jag ska prova att lägga i en eller två diskbollar i stålull i ljuddämparn och hoppas på att dom slår sönder ljudet lite utan att bromsa flödet, annars så kör jag som den är nu. Den låter ju inte så mycket ändå (Enligt mig då)

/Masen
Loggat

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #58 skrivet: november 01, 2013, 11:43:53 AM »

Sådär, har tillverkat lite mer aluminiumspån...

Den här toppen har åxå horisontella kylflänsar, men nu ligger det mer material under och mindre vid kylflänsarna.
Den är inte inte heller "sluttande" bakåt som den första var (högsta punkten ligger nu mitt på topplocket, den förra hade högsta punkten ca 25% från framkanten).
Materialet räcker till ytterligare en topp med horisontella kylflänsar, men jag tror jag sparar det ämnet och provar att förfina den allra första runda designen med radiella kylflänsar.
« Senast ändrad: november 01, 2013, 19:35:13 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #59 skrivet: november 01, 2013, 11:59:37 AM »

Den "gamla" toppen putsade jag till, kapade överhänget bak, kapade tändstiftselektroden för att öppna upp nedåt för gnistan, shimsade in tändstiftet så elektrodgapet pekar bakåt och cc:ade förbränningsrummet så vi kan räkna ut vad vi har för kompressionsförhållande.
Förbränningsrummet är 3 cc.



Loggat
...it can be done.