Sandelco forum
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
januari 13, 2025, 12:23:03 PM
Välkommen,
gäst
Var god
logga in
eller
registrera dig
.
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter:
Sandelco forum
>
Teknik
>
Motor
>
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« föregående
nästa »
Sidor:
1
...
4
5
[
6
]
7
Skriv ut
Författare
Ämne: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn (läst 84752 gånger)
Mefistofeles
Administrator
Full Member
Antal inlägg: 129
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #75 skrivet:
november 09, 2013, 17:00:18 PM »
Nä kunde inte hitta det heller. Man kan gjuta zink i silikonformar men inte aluminium pga av höga temperaturen. Synd
Men vi skulle kunna göra en silikonplugg och göra en tvådelad gipsform?
Loggat
Funktion före form
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #76 skrivet:
november 11, 2013, 07:04:34 AM »
Efter bearbetning har vi förhoppningsvis en ful, men användbar topp. Det var mycket ytliga porer i godset, och en del mitt i, men på kritiska ytor gick det att komma "under" porerna.
Vi har idéer om hur det ska lösas.
Materialet känns för övrigt "hårt och sprött", undrar om det kan ha med materialkvaliteten (BMW tryckargalleribryggor), vår höjda gjuttemperatur (tror vi var uppe i 749 grader på ugnstermometern som mest) att göra, eller kanske det ska till någon "åldring" av metallen? Får läsa på lite...
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #77 skrivet:
november 22, 2013, 16:58:26 PM »
Lite övningar med "lost wax form" visar att silikonet är dyrt, men ger fantastisk detaljåtergivning av pluggen. Man får se upp lite med spricktendenser i silikonet när man ska ta ut plugg med underskärningar.
Här en liten dödskalle:
Jag använde Silcolan Nv med följande egenskaper:
Density:1.24g/cm3
Linear shrinkage:0,4%
Shore hardness: 30 after 14 days
Elongation at wear: 250-300% DIN 53 504 N
Viscosity: 20 000 m/Pas PK 25grader C/D625 sek.
Tear strength: ASTM D 624, B N/mm 22
Jag köpte ca 1 liter för drygt 500 bagis på Kreatima.
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #78 skrivet:
november 23, 2013, 13:46:09 PM »
Svart smält vax (ca 70 grader) i formen och sen in i frysen för att det ska bli hårt, ger en i princip exakt kopia:
Man får se upp med fingeravtryck i vaxet bara...
Loggat
...it can be done.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #79 skrivet:
november 25, 2013, 23:10:26 PM »
Grym detaljrikedom Boa! Var det min som var den svarta?
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #80 skrivet:
november 26, 2013, 08:56:41 AM »
Den svarta är en vaxplugg att göra en gipsform av, den ljusa är originalet.
Javisst är den din, jag har gjort två.
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #81 skrivet:
november 26, 2013, 09:00:03 AM »
Så har jag gjort en silikonform av Sandelco-toppen, och även här är detaljrikedomen fantastisk.
Leran är till för att det ska bli mer gods för bearbetning.
«
Senast ändrad: november 26, 2013, 09:15:27 AM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #82 skrivet:
november 26, 2013, 09:18:00 AM »
Å så här ser den ut inuti.
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #83 skrivet:
november 26, 2013, 09:30:45 AM »
Att smälta vax i vattenbad så det räcker till en topp tar någon timme, men det ska vi nog kunna snabba upp framöver.
Det smälta vaxet hälldes i silikonform utan extra släppmedel och efter avsvalning i rumstemperatur i en halvtimme lade jag den i frysen i en timme. Sen var den hård, och kanske lite spröd också för två kylflänsar gick av när jag tryckte ut den ut formen...
Nå, det är bara att smälta ner vaxet och göra om, kanske med silikonspray som släppmedel och vid rumstemperatur istället för 18 minusgrader?
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #84 skrivet:
november 26, 2013, 23:30:20 PM »
Rumstempererad plugg blev inte bättre, en kylfläns gick av. Kylskåpskallt kan vara melodin.
Men nu måste jag få prova att gjuta i gipsform, så jag tog bort de yttre kylflänsarna som inte blev bra.
Nå, två gipsklumpar står här och torkar för aluminiumgjutning, kanske på torsdag?
«
Senast ändrad: november 28, 2013, 07:18:28 AM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #85 skrivet:
november 28, 2013, 07:23:44 AM »
Nä, formarna har inte torkat ännu trots 1,5 dygn i rumstemperatur, 8 timmar vid 100 grader i ugnen och 1 timme vid 250 grader. Vi får gjuta nästa torsdag.
Dock vet jag att brandlarmet fungerar som det ska nu.
Loggat
...it can be done.
Mefistofeles
Administrator
Full Member
Antal inlägg: 129
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #86 skrivet:
november 28, 2013, 08:38:47 AM »
Varför inte torka de vid 700C i 1 timme?
Loggat
Funktion före form
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #87 skrivet:
november 28, 2013, 09:10:52 AM »
Det kan vara värt ett försök, men jag tror att det kan leda till två saker:
- gipset torkar för fort och spricker, jag är lite rädd att jag redan kört för hårt...
- kraftig rökutveckling då vaxresterna brinner upp, familjen uppskattade inte funktionstestet igår (fast det är ju bara bra att vaxet bränts bort innan aluminiumet kommer när jag tänker efter...)
Tror man ska låta gipset torka i lugn och ro en vecka kanske. Better safe than sorry...
Loggat
...it can be done.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #88 skrivet:
november 28, 2013, 19:13:45 PM »
Utveckling av toppen tar sin tid men du har bra uthållighet. Brandlarm måste ju testas då och då.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Furious Hermes
Full Member
Antal inlägg: 186
just go fast....faster......fastest
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
«
Svar #89 skrivet:
november 30, 2013, 10:02:13 AM »
Fy fasen Boa, du är verkligen full av energi och kreaktivitet. Ska bli skoj att följa denna tillverkingsprocess. Synd om familjen bara som fick bli väckt av brandlarmet mitt i natten. Hoppas det blir gjutning av topp i aluminium snart.
Loggat
Try and Error...:-)
Skriv ut
Sidor:
1
...
4
5
[
6
]
7
« föregående
nästa »
Sandelco forum
>
Teknik
>
Motor
>
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn