Sandelco forum
0
  • december 04, 2024, 15:31:02 PM
  • Välkommen, gäst
Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Författare Ämne: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer  (läst 33517 gånger)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #15 skrivet: juli 12, 2013, 19:48:14 PM »


Problemet är att installera bränslepump, fuelrail, spridare, styrsystem och 12 v batteri. Startgas = petrolium ether är färdig trycksatt benzen som har samma energi innehåll som bensin.
Ah, det låter bra, det måste vi kolla närmare!
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #16 skrivet: juli 14, 2013, 11:52:41 AM »

Ett tort system utan extra tillskottsbränsle och en överbestyckad förgasare känns lockande och måste provas.
Till Stockholm Cruising kanske? Om inte annat har jag ju en sista 16-grams lustgas patron kvar, den ska jag absolut prova då.
Nån som ställer upp på ett race...?

Nå, så här kan ett vått minisystem se ut, ett torrt är likadant fast med en solenoid mindre och en annan nozzle (med bara en anslutning).
« Senast ändrad: juli 14, 2013, 11:55:03 AM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #17 skrivet: juli 14, 2013, 13:59:09 PM »

Du kommer aldrig kunna använda den setupen på stockholms cruising. Där gäller det att kunna puttra utan att få kärringstop.

Helst skulle man haft 50-55 tagg bak för att kunna stegra vid starterna :)
Loggat
Funktion före form

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #18 skrivet: juli 14, 2013, 15:05:40 PM »

:-)
Mmm, jag har redan trashat en vevaxelkil...
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #19 skrivet: juli 14, 2013, 15:07:46 PM »

Det fina med lustgas är att du kan puttra hur sakta du vill, det händer inget förrän du "trycker på knappen"...
Jaja, det där vet du ju redan.
Loggat
...it can be done.

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #20 skrivet: juli 14, 2013, 16:32:46 PM »

Tänkte på din feta bestyckning.
Loggat
Funktion före form

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #21 skrivet: juli 14, 2013, 16:51:12 PM »

Hmm, det kanske du har rätt i, fast jag tror inte cruisingen kommer vara något problem.
Skulle gärna jämföra bottendraget mellan alla hojarna sida vid sida...
Ja, hela registret för den delen!
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #22 skrivet: augusti 30, 2013, 22:04:38 PM »

Jo, du fick ju rätt David, det gick inte att köra så sakta som önskat på Sthlm Cruising.
Nå, jag vill f-n inte köra sakta, jag vill köra fort!
Hur som helst är det torra systemet testat på köksbordet, och komponenterna har befunnits fungera tillsammans.
Det lilla motorcykelbatteriet klarar att öppna lustgassolenoiden, och dödarknappen vid gashandtaget fungerar bra som aktivator.
Lustgasnozzeln sitter på "tryck"-sidan av reedventilens hus och det ska fabriceras lite fästen för batteri, flaska, el osv.
Sen ska det provköras.
Ja, just det ja, minsta bestyckningen är ju ca 5 Hkr, och om jag har 4 Hkr (?) idag så blir det kanske stressigt för lilla kolven...
Men det är ju det som ska provas!
« Senast ändrad: augusti 30, 2013, 22:37:57 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #23 skrivet: september 06, 2013, 07:45:14 AM »

Kom över lite kolsyre-prylar till bra pris, och fick med en pytteliten solenoid. Det är bra eftersom solenoiden jag labbar med är dimensionerad för max 400 Hkr. Max 400 Hkr EXTRA alltså... (Teoretiskt skulle det då bli 404 Hkr med alla dom 4 jag redan har...!)
Somliga kallar det "felköp", jag kallar det "braåha". Nå, den stora solenoiden drar mer än 10A, men den lilla drar bara drygt 6A.
« Senast ändrad: september 06, 2013, 21:47:19 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #24 skrivet: oktober 16, 2013, 23:14:40 PM »

Den lilla solenoiden fungerar utmärkt, önskar jag hade en lika liten för bränslet...
« Senast ändrad: oktober 17, 2013, 08:50:46 AM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #25 skrivet: november 10, 2013, 12:46:27 PM »

Barn, var försiktiga med lustgasen därute, går det magert så blir det varmt!



Loggat
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #26 skrivet: november 10, 2013, 17:06:28 PM »

Är det där mig eller tig-svetsning?
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #27 skrivet: november 10, 2013, 20:16:38 PM »

Ha! Gas förstås! Skärbrännare?


Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #28 skrivet: november 10, 2013, 20:25:40 PM »

Men det fascinerar mig att motorn i övrigt hållit, det måste ju ha varit ganska varmt när tändstiftselektroden smält. Jag såg inga skador på kolvtoppen när jag öppnade och bytte topp inför senaste cruisingen. Det här hände alltså på cruisingen den 12:e oktober, när jag körde lustgas utan tillskottsbränsle.
« Senast ändrad: november 10, 2013, 20:27:28 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #29 skrivet: november 11, 2013, 11:57:14 AM »

Just det ja, jag skrev att den lilla solenoiden fungerar utmärkt, men av någon anledning har systemet börjat uppföra sig som om flaskan vore tom, dvs solenoiden "knäpper" men det kommer ingen gas... Vägning visar dock att flaskan är 3/4-full.
Jag har flera teorier, en är att den lilla solenoiden har trång passage och med fallande utomhustemperatur ökar risken för frysning.
Problemet kan även ligga någon annanstans, jag får läsa på lite...


Loggat
...it can be done.