Sandelco forum
0
  • december 04, 2024, 17:07:58 PM
  • Välkommen, gäst
Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Författare Ämne: Da Chopper  (läst 12500 gånger)

Solderman

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Da Chopper
« skrivet: mars 10, 2016, 20:54:49 PM »

Här verkar det dött värre men nån stans skall man väl dokumentera sin galenskap och detta forum är väl lika bra som något annat. Nu när Ölandspilen är klar och förpassas dit i påsk så blir det tomt i spiltan. Men eftersom galenskapen inte släppt och det kliar i fingrarna så råkade jag köpa ytterligare en 300 kr cykel. Denna gång en 26" 21Vx mountinbike. Jag gillade den camogröna färgen och att den heter Powerbike, passar liksom på projektet. Den här gången är tanken att det skall bli en chopper. det som skall göras är följande
  • Göra den enväxlad genom att bara behålla den minsta kransen fram och ta bort alla växelförare och korta kedjan
  • Bygga fotpinnar och skapa en fotboroms av en Puch florida fotbroms kopplat till den bakre V-bromsen
  • Limpa och högt änglastag av rostigt arneringsjärn
  • Nytt styre typ aphäng
  • En 66cc denna gång

« Senast ändrad: mars 12, 2016, 17:44:24 PM av Solderman »
Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: Da Chopper
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2016, 16:42:21 PM »

Projektet har startat med det viktigaste på en Chopper, en förlängd framgaffel. Utan en sådan är det blott en Bobber å de va ju inte va den här tingesten skulle bli. Jag kapade helt sonika av gaffeln under styrhuvudets undre lager. Styrets diameter passade perfkt som förlängningsrör och svetsades således fast i båda ändar, å vips så va gaffeln förlängd 14cm med c:a 5 gr lutning eller centrum nav framflyttat 6,5cm. Det skapar gott om plats för fotpinnarna. Nu skall bara mittbiten lackas lika övriga delar.

« Senast ändrad: mars 12, 2016, 17:46:24 PM av Solderman »
Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2016, 23:06:44 PM »

Här har delaarna till fotpinnen och fotbromsen kapats och passats till. Nu återstår bara att svetsa ihop allt. Fotbromsen är avsedd för en Puch Florida. Passar bra då viren skall gå till V-bromsen bak.

Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 19, 2016, 17:50:30 PM »

Sådärja, då var fotpinnedelarna ihopsvetsade och bromsviren inpassad med den bakre V-bromsen. Återstår att lacka allt svart.

Loggat

max350

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 24, 2016, 08:20:14 AM »

Projektet har startat med det viktigaste på en Chopper, en förlängd framgaffel. Utan en sådan är det blott en Bobber å de va ju inte va den här tingesten skulle bli. Jag kapade helt sonika av gaffeln under styrhuvudets undre lager. Styrets diameter passade perfkt som förlängningsrör och svetsades således fast i båda ändar, å vips så va gaffeln förlängd 14cm med c:a 5 gr lutning eller centrum nav framflyttat 6,5cm. Det skapar gott om plats för fotpinnarna. Nu skall bara mittbiten lackas lika övriga delar.

Kul med lite nya idéer, men förlänga gaffeln med en bit styre, känns lite oroväckande, men det är bara min åsikt. 
Loggat

David Walman

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 31, 2016, 14:28:51 PM »

Välkommen till forumet. Ja det är lite dött för tillfället men det blir ju inget drag om ingen visar upp något. Så fortsätt posta :)

Bygget ser bra ut men jag ser ingen motor ;)

Loggat

Lolalola

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 04, 2016, 20:04:19 PM »

Jag är inte den som är den, men kommer någonting av det där att hålla ens från morgon till middag? ;)
Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 09, 2016, 08:11:41 AM »

Jag är inte den som är den, men kommer någonting av det där att hålla ens från morgon till middag? ;)

Nog kommer det hålla alltid. Förlängningen av gaffeln är gjort av ett stålrör med 2mm gods och helsvetsat runt om. Det är 0,5 mm tjockare än originalet så där finns inget att oroa sig för. Samma sak med fotpinnen. Den stora oron finns nu i om projektet någonsin blir klart då kuggkransen till bakhjulet och lagret var i så dålig kondition att det pajade totalt när jag skulle ta bort dom överflödiga kransarna. Kostnaden för ett nytt hjul fick mig att se över den totala budgeten och då insåg jag att det fanns mer prioriterade områden, som en ny kap & Klyvsåg, att satsa slantarna på. Så detta projekt har nu åkt i malpåsen.
Men jag hann beställa ett svarta däck av typen svart Fat Frank 60x599 om någon är intresserad.
« Senast ändrad: april 09, 2016, 08:13:56 AM av Solderman »
Loggat