Sandelco forum
0
  • mars 29, 2024, 10:01:18 AM
  • Välkommen, gäst
Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Författare Ämne: Presentation i efterskott!  (läst 17172 gånger)

Fenix

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • Projekt Mopeden: Fenix
Presentation i efterskott!
« skrivet: oktober 02, 2014, 14:41:35 PM »

Tjingeling!

Heter Per är 55 år och bor i Markskommun.

Ny här, gammal där, eller hur det nu skall uttryckas när en gammal tvåtaktsräv efter många år utan två
hjul åter går till sina rötter?

Prolog:
På 70:talet rullade många mopeder genom min omilda behandling ett par Hva Novoletter, en Cresent
Compakt (hatade den) en Kreidler Cross Florette (Hatade den ännu mer) Flera Jlo mopeder av olika
märken (älskade dom alla) och slutligen en Puch Alabama (med 6kg komp var hoppstart nödvändigt, hoppa
på kicken) Sedan massor av bilar mest 50:tals Opel en del amerikanskt och slutligen Volvo....!
Snabbt hopp till slutet av 80:talet, Köpte hus på landet och började åter med två hjul nu MC en HVA
svartkvarna, en Monark TTS 125 71'a, HVA Cross 360 och 250cc, En totalrenovering av en Monark Blue
arrow 54'a (Civilisering av en G:a militär.) och slutligen en Blue Topfighter 55'a även den en
totalrenovering. allt är nu borta sedan länge...!

Träffade min fru att bli 1997 och sålde då Topfightern en del bilar ( en 58 opel Record och en
"Chrysler" Valiant HGV 1960 ). Blev "Svensson" typ...!

TILLS NU!

Såg en cykel med påhängsmotor på Ginza i våras och sedan var det igång igen.

Men jag skulle bygga själv från grunden.

Fas 1: Köpte tre pallar med moped och 98cc delar och en motor från kina (beställde direkt från kina.
       Sedan hittade jag Sandelco så nästa motor köper jag från er ;) )

Fas 2: Sortera ut det jag behövde la resten åtsidan för Tradera i vinter.

Fas 3: Städa ur en bod (snart flytta in i en vinterbonad friggebod)

Fas 4: Börja planera bygge nummer 1 av Planerade 6

Fas 5: Började bygga Mark I, blev inte bra!(omdesignas längre fram med större hjul.)
          Började om på Mark II som blev mycket bättre.

Fas 6: Möt Fenix Mark II, nästan klar, saknar rätt avgassystem och bakljus (best. från usa)


Som den står just nu och väntar på nytt avgassystem och bakljus samt lackering i vinter (Svart: ram, gaffel och Paket hållare. Rött: Fram och bakskärm, tank och kedjeskydd samt fälgar)
En del justeringar återstår typ pkthållaren fram och bakskämmar ljuset fram är under allkritik (en extra 6v generator ligger och väntar):


Hela Projektet finns dokumenterat i ord och bild på: https://www.facebook.com/MopedenFenix
Uppdaterar ofta med nya bilder och text. (Prov och inkörningar)
Loggat
Likt fågel Fenix reste sig ur askan för att åter flyga fri
Reser sig mopeden Fenix ur skrothögen för att åter fara
fri på vägen...!

http://www.facebook.com/mopedenFenix

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Presentation i efterskott!
« Svar #1 skrivet: oktober 05, 2014, 08:26:43 AM »

Det är ju synd att det är långt bort du bor Fenix. Hojta till när du är i den Kungliga Hufvudstaden.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Fenix

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • Projekt Mopeden: Fenix
SV: Presentation i efterskott!
« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2014, 20:37:23 PM »

 :)
Loggat
Likt fågel Fenix reste sig ur askan för att åter flyga fri
Reser sig mopeden Fenix ur skrothögen för att åter fara
fri på vägen...!

http://www.facebook.com/mopedenFenix

Fenix

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • Projekt Mopeden: Fenix
SV: Presentation i efterskott!
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2015, 18:44:22 PM »

Här e den, bara lacka ramen kvar: Fenix MK II (Ram Monark 98cc ca 1935-38, Motor från Kina.  Hjul, framgaffel, skärmmar, tank och kedjeskydd från en Ginza cykel sadel från Electra stream ride plus bl.a. led ljus i gamla lycktor)


Såg precis en "copycat" i tidningen Moped :( Detta är orginalet från "Fenix motor corps" ;)

Möt Fenix "Woodpecker" (Rex 98cc ram Sachs 98cc tank sadel moped framgaffel HVA 120cc styre Indian Board Track kopia (egen design) avgassystem från usa och motor från en Ginza cykel
Loggat
Likt fågel Fenix reste sig ur askan för att åter flyga fri
Reser sig mopeden Fenix ur skrothögen för att åter fara
fri på vägen...!

http://www.facebook.com/mopedenFenix

jpreichardt

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
fråga
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2015, 23:17:28 PM »

Hej
Förlåt epost på engelska :-)
I think is better for you my bad english than my dålig svenska.
My name is Joao Preichardt, I moved to Sweden  (we live in Falun, since then) from Brazil in January 2014, invited by the company I have worked  since 2009.

So, the funny part is that i brought with my belongings one of this engines. It was a gift from a very close fried which knows I like bikes and motors.
Now that things are more calm at our lives ( I have wife and two kids 2 and 9 years old)  I started to think about the project...
I saw your pictures at facebook and I really liked the frames you have. I was thinking about a 24" frame to give a not so skinny shape to the bike, but there is not enough room to the carburator.
I dont want to cut the frame now, since I still dont have a welding machine here.
If I manage to attach the picture you will see my problem.
Tack są mycket.
Loggat

jpreichardt

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Presentation i efterskott!
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2015, 23:39:25 PM »

Loggat