Sandelco forum
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
december 04, 2024, 16:56:28 PM
Välkommen,
gäst
Var god
logga in
eller
registrera dig
.
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter:
Sandelco forum
>
Teknik
>
Motor
>
Tuning
« föregående
nästa »
Sidor: [
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Tuning (läst 11465 gånger)
Boa
Sr. Member
Antal inlägg: 295
Boa Constructor
Tuning
«
skrivet:
september 04, 2013, 21:43:12 PM »
Har idag fått bekräftat från Innovate att LC-1 AFR (air/fuel ratio) mätaren fungerar på tvåtaktare, men med reducerad livslängd beroende på oljeinblandningen.
Detta innebär att man på ett enkelt sätt kan se om motorn går magert eller fett under varierande belastning. Själv är jag mest intresserad av hur motorn mår när jag trycker på lustgasknappen...
Nu är det bara bromsbänken som saknas!
«
Senast ändrad: september 06, 2013, 18:16:08 PM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Benke
Sr. Member
Antal inlägg: 259
Power for your bike. Fuel for your dreams.
SV: Tuning
«
Svar #1 skrivet:
september 04, 2013, 21:56:56 PM »
Bra där Boa. Men vilket förhållande skall det vara då? Finns någon bra tabell antar jag!
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.
Boa
Sr. Member
Boa Constructor
Tuning
«
Svar #2 skrivet:
september 05, 2013, 00:08:15 AM »
Ja fritt ur minnet ska det vara ca 14,7 delar luft på 1 del bränsle. AFRen visar blandningsförhållandet genom att mäta hur mycket syre det är kvar i avgaserna efter förbränningen. Lambdasonden lämnar en utström (volt) beroende på restsyrehalten, och den ligger mellan 0 volt (magert) och 5 volt (fett) på en bredbandslambda, har jag för mig.
Jag måste läsa på igen, det var några år sen jag skaffade grejorna...
Edit: 14,7 delar luft på en del bränsle stämmer, så länge man räknar i kg. 1000 liter luft väger ungefär 1 kg, så även det andra påståendet är rimligt om man håller sig till liter: ca 14700 liter luft per liter bränsle.
«
Senast ändrad: september 24, 2013, 20:51:37 PM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Boa Constructor
«
Svar #3 skrivet:
september 05, 2013, 19:01:15 PM »
Eller var det 14,7 tusen delar luft på en del bränsle...?
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Boa Constructor
Tuning
«
Svar #4 skrivet:
september 06, 2013, 18:21:35 PM »
Här syns AFR-givaren eller lambdasonden (den grövre) i röret, och avgastemperaturgivaren.
Dessa givare tillsammans med en varvtalsgivare och en datalogger på en bromsbänk ger alla möjligheter till bästa möjliga bestyckning i hela registret.
«
Senast ändrad: september 06, 2013, 20:31:54 PM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Boa
Sr. Member
Boa Constructor
Tuning
«
Svar #5 skrivet:
mars 19, 2014, 22:27:04 PM »
Jaha, nu har jag testat AFR:en litegrann, och i början var värdena nästan obegripliga eftersom jag nästan inte fick något utslag på mätaren.
Jag kör med en Mikuni VM20, reed, högkompstopp och effektsystem avsett för något större motorer (typ 60-70cc), Motorn varvar fint, men är väldigt svag på låga varv. Förgasaren har varit bestyckad med huvudmunstycke 150, och jag har haft en känsla av att den gått fett. När jag testat några vändor började jag få utslag på AFR:en, vid fullfart kröp nålen ner mot 12, annars bottnade mätaren kring 20. Därefter bytte jag huvudmunstycke till 110 och då har nålen aldrig rört sig.
Ikväll provade jag att köra med choken i och då blev värdena tvärt om, AFR 12-14 på lågfart och bottnade som tidigare kring 20 på fullfart.
Summa summarum: Vid fullfart ger 150 munstycket AFR 12, vilket är aningen fett. Sannolikt bör ett 140 munstycke ge bättre fullfartsblandning. Vid lågfart och i mellanregistret går den alltid magert så om jag förstått det rätt kan jag påverka detta med luftskruven, nålen och lågfartsmunstycket.
Rapport kommer.
«
Senast ändrad: mars 19, 2014, 22:45:00 PM av Boa
»
Loggat
...it can be done.
Devil
Newbie
Antal inlägg: 1
«
Svar #6 skrivet:
mars 19, 2016, 18:16:38 PM »
Är ny på det här med 2 takter och undrar lite grand över det här med expansionskammaren. Hur vet man hur långt
ifrån porten som den ska sitta? Tänkte putsa portarna lite grand till att börja med o vill ha en grund att börja på!
Loggat
patriknills8
Newbie
Antal inlägg: 4
«
Svar #7 skrivet:
november 04, 2016, 16:14:46 PM »
Finns någon bra tabell antar jag! Bra!
Loggat
"Gräl med en drucken drabbar en som ej är där"
(Publilius Syrus)