Sandelco forum
0
  • april 18, 2024, 07:30:01 AM
  • Välkommen, gäst
Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Författare Ämne: Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928  (läst 21368 gånger)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« skrivet: juli 14, 2013, 11:30:37 AM »

Info om det ännu ej startade projektet med Husky-twin:en
« Senast ändrad: juli 16, 2013, 15:07:58 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2013, 11:39:34 AM »

Allmänkondition
Ena halvan av vevaxeln sitter fast i sin blockhalva, men går att vrida utan motstånd några grader till ett distinkt stopp.
Genom att försiktigt försöka driva ut denna vevaxelhalva ur blocket hoppas jag kunna rädda alla delar till återanvändning.
Andra vevaxelhalvan och vevtappen är lösa och verkar vara i bruksskick.
« Senast ändrad: juli 14, 2013, 11:41:30 AM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2013, 13:57:53 PM »

Vevstakarna är i gott skick och behöver antagligen bara nya lager.
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2013, 14:25:48 PM »

Kolvarna ser fina ut och är i gjutjärn, så dom kan nog fungera med tanke på slitage.
Skall förstås mätas upp och kontrolleras för skador.
Enligt uppgift är detta 15 Hkr modellen, 18 Hkr modellen hade Aluminiumkolvar.
« Senast ändrad: juli 16, 2013, 14:27:25 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2013, 18:23:35 PM »

Cylindrarna är väl det stora problemet i detta projekt, båda är "den främre" cylindern... (dom är nog båda användbara, men åtminstånde den ena behöver sannolikt överborras, mätning återstår).
En väg runt problemet skulle kunna vara att göra nya cylindrar, dock inte cylinder och topp i ett stycke.
Mer om detta senare i så fall.
« Senast ändrad: juli 16, 2013, 18:29:33 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Stiffy

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
SV: Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2013, 19:07:19 PM »

underbart! och fina bilder..
Loggat
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #6 skrivet: juli 27, 2013, 00:00:41 AM »

Tackar!
Well, eftersom jag har två främre cylindrar måste jag antingen hitta en bakre cylinder eller få motorn att gå med två främre cylindrar.
Att "hitta en bakre" känns inte som en lätt uppgift, att låta gjuta en känns inte som att det finns budget till (utan närmare efterforskningar), men att tillverka en ny uppsättning med separat topp skulle möjligtvis kunna låta sig göras.
En annan lösning skulle kunna vara att köra motorn med två främre cylindrar, den bakre får då avgaskanalen som insugskanal och insugskanalen som avgaskanal, ventildiametern verkar vara densamma. Mekaniska mått i övrigt ej kontrollerade. Dock skiljer sig kanaldragningen litegrann och det kommer sannolikt bli obalans i fyllnadsgrad mellan cylindrarna. Detta skulle man dock kunna råda bot på med en lämpligt placerad kabinkompressor som oberoende av kanaldragningen förser bägge cylindrarna med ungefär lika mycket luft/bränsleblandning.
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2013, 17:54:20 PM »

Just det ja, minns någon den snygga gröna HD'n på Wheels Nats 2013? Den var byggd av Lasse Sundberg, som även byggt Husqvarna 1668 choppern, det bygge som är anledningen till varför jag har en Husqvarna V-twin i garaget...
Jo, iallafall, jag nämnde mitt problem med två främre cylindrar för Lasse, och han svarade "titta lite närmare på min HD där borta..."
Och se, hade den inte två främre cylindrar!
Så det kan tydligen bli både snyggt och fungera.
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #8 skrivet: november 14, 2013, 14:48:16 PM »

Så här ser det ut när Damian skissar, här med motorn och och däcksdimension (MC 21x2.5")Han har ju sån känsla och det blir ju så bra!
« Senast ändrad: november 16, 2013, 15:15:39 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #9 skrivet: november 18, 2013, 16:52:32 PM »

Snyggt. Men vad är 21 för däcksdimension?
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #10 skrivet: november 18, 2013, 18:23:02 PM »

Framfälgar till crossar är ofta 21", annars är 18-19" vanligare på motorcyklar.
Jag vill nog ha ett mellanting av dirt- och board-track racer, dels för att det är så ont om släta brädbanor och dels för att det är så snyggt med lite grövre däcksmönster. Lite crossover alltså, gamla smala och stora hjul med modernt grovt mönster.
Bakdäcket på Old Bastard är 18x3.00:
« Senast ändrad: november 18, 2013, 18:26:12 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #11 skrivet: november 18, 2013, 19:43:35 PM »

Synd att dom rullar så kort väg bara..

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #12 skrivet: november 19, 2013, 08:24:23 AM »

Hmm, någon fick visst huggorm till middag...


Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #13 skrivet: november 26, 2013, 09:43:14 AM »

21" komplett framhjul lokaliserat, lagom smalt och med snygg trumbroms. Även en likadan fälgbana för bakhjulet är lokaliserad, men den och en uppsättning längre ekrar måste giftas ihop med ett "normalt" bakhjul förberett för drev... Utseendemässigt gillar jag trumman fram skarpt, men fälgbanan hade kunnat vara mindre "kantig".
Bak saknar jag alltså ekrar, bromstrumma och nav, men det bör inte vara något problem att hitta.
Smala grova däck med samma mönster som Old Bastard har bak finns i dim 21x2.50", det blir perfekt!
« Senast ändrad: november 26, 2013, 09:51:52 AM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« Svar #14 skrivet: november 27, 2013, 16:05:34 PM »

Jag ska beställa däcken från www.dapra.se nu, är det någon som köpa något därifrån?



Loggat
...it can be done.