Sandelco forum
0
  • februari 17, 2025, 09:18:16 AM
  • Välkommen, gäst
Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Författare Ämne: Ölandspilen  (läst 21655 gånger)

Solderman

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Ölandspilen
« skrivet: januari 30, 2016, 19:39:18 PM »

Så har man då blivit så pass inspirerad att det inte går att hålla sig. Nu är ett stycke cykel inköpt. Det är en Crescents 28" från mitten 50:tal med det klassiska kedjeskyddet med loggan i skrift. Cykeln har kvar sin orginallack vilken är i hyfsat patinerat skick. Inte speciellt rostig. Ytrost på de lackade skärmarna och på de kromade delarna men annars i mycket bra skick. Den är oväxlad och bromsfunktionen på navet är trasigt men det går säkert att reparera. Bakfälgen är original och inte rostig. Framhjulet är bytt mot ett 26" med 28"x2" däck. men det skall ändå bytas mot ett 26" hjul med trumbroms jag har på en annan äldre cykel. Planerade inköp är;

• En Sandelco 49cc motor
  • En Brooks sadel med sadelväska i brunt läder
  • Ett styre av typen där handtagen är i 90 gr mot styrstången
  • Färg att lacka hela ekipaget svart med röda snobbränder på skärmarna samt på de reliefdelar där ramdelarna möts, t.ex vid  styrhuvudet

Bilder kommer inom kort

PS. Någon som vet var man får tag på feta 2-3" gula alt vita däck på webben eller i Stockholm??
Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: Ölandspilen
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2016, 15:00:47 PM »

Projektet har startat. Har nu plockat ned cykeln i sina beståndsdelar och börjat undersöka närmare vad jag fått för 300 pix. I stort sätt är den i god kondition. Tidigare ägare har oljat och oljat kedjan utan att rengöra densamma någonsin vad det verkar. Så kedjan får jag byta men det är ingen stor peng. Framkransen var så belagd av ingrodd fettig smuts att jag var tvungen att skrapa bort skiten. Detta tycks dock ha räddat den för under all skiten var den blank och fin som ny. Jag har slipat ned bakskärmen helt och fick bort all ytrost. Nu skall här slipas grundas och lackas i blank svart färg. Men jag byter till krämvit som accentfärg i stället för rött som planen var från start.

Efter en hel del googling på olika cykeltillbehörssiter hittade jag cykeldennis.se som har en lagershop i frihamnen. Där skall det handlas;

Däck typ Schwalbe Fat Frank 622x50 Brun/Vit för 259:- st.
Nytt styre "dansk modell" för 69:-
Frampakethållare 189:- . Trälådan bygger jag själv.

Lite bilder;

Att köpas in

PS. Är det någon som vet hur man åldersbestämmer Crescent cyklar
Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 31, 2016, 15:02:31 PM »

Shitt va stora bilderna blev??? Vad göra för att få ned dom i hanterbare size ???
Loggat

max350

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 31, 2016, 18:00:30 PM »

Hej! coolt projekt,
« Senast ändrad: januari 31, 2016, 18:02:48 PM av max350 »
Loggat

Lolalola

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 02, 2016, 20:29:30 PM »

Shitt va stora bilderna blev??? Vad göra för att få ned dom i hanterbare size ???

Jag minskade ner mina i datorn innan jag lade upp dem, men jag tror att Imigur (som jag gärna använder) har nån funktion där man kan göra det när man ändå håller på.  :)
Snygga däck du fått tag på förresten.
Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 03, 2016, 08:58:18 AM »

Jag löste biöldfrågan genom att använda gamla anrika MS paint och dra ned storleken till 20% :-). Jag har inte hunnit göra så mycket men skall försöka få lite tid i kväll så får vi se om det kommer fler bilder
Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 03, 2016, 18:52:11 PM »

Kort uppdatering.
Gaffel och skärmar grundade och tänk vad lite roterande stålbordte kan göra underverk på rostigt kvalitetskrom från förr om det inte gått för långt.

Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 04, 2016, 22:23:56 PM »

Japp då var kraftkällan inhandlad. 50cc kinesisk krutdurk. Som jag befarat var det för smalt mellan pedalerna så det blir till att värma och böja det som krokigt skall bli. Som tur var så var det oväntat lätt att få bort vevpartiet trots att det suttit där orört i sisådär 60 år.

Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 07, 2016, 16:57:07 PM »

Projektet fortskrider. Ramen är nu nedslipad och grundad och med värme och övertalningsförmåga från en handslägga kan även det motsträvigaste vevpartiet övertalas att ge plats åt en motor.

Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 08, 2016, 20:15:42 PM »

Då va Skärmarna färdiglackade med krämvit snobbrand

Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 14, 2016, 09:54:44 AM »

Då va det påsvetsat ett "undre övre" ramrör och ramen grundad. Bara för sysns skull. mellan rören skall det sedan sitta en  tunn mahognybetsad plywoodskiva med nån passande text på

Och här är det färdiga resultatet med krämfärgad nos. Dax att dra till Cykeldennis och handla däck mm.

« Senast ändrad: februari 15, 2016, 21:45:45 PM av Solderman »
Loggat

Lolalola

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 17, 2016, 20:39:55 PM »

Det ser bra ut, men du har alltså sån tur att tändstiftet går fritt under det nedre röret? Det hade inte jag. Jag fick göra ett ovalt hål i undersidan och köra med ringkabelsko istället för tändhatt. Men det gjorde inte så mycket, eftersom det såg äldre ut. Med ringkabelskon alltså.

Edit: Fast mitt rör sitter nog iofs längre ner nu när jag tittar på det.
Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 20, 2016, 15:23:30 PM »

OK otur, Men jag mätte faktiskt innan jag satte dit röret och det är på håret att tändhatten passar. Men jag har faktiskt funderat på att byta ut tändhatten mot ring för just utseendet :-)
Loggat

Solderman

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: februari 20, 2016, 15:29:10 PM »

Å så va den nästan klar, Ölandspilen. Återstår bara att montera belysning. Jag har dragit två nya kablar genom ramen som sticker upp ur sadelstolpen. Planen är att lägga ett 12V batteri i sadelväskan som skall hänga under sadeln. Det gamla bakljuset är redan ombyggt till modernare snitt med 4 ljusstarka röra LED som ersätter glödlampan. Samma sak är på G med en gamal ASEA lykta som skall få en högeffekts LED i stället för glödlampa.

Å så här blev det då till slut......

Loggat

Lolalola

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: april 04, 2016, 20:06:06 PM »

Du har fått bra puts på den, och den ser onekligen äldre ut än den är.  :)
Loggat