Sandelco forum
0
  • december 04, 2024, 15:28:42 PM
  • Välkommen, gäst
Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Författare Ämne: Kompressionsförhållande  (läst 22814 gånger)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Kompressionsförhållande
« skrivet: oktober 14, 2013, 19:14:23 PM »

En tråd som behandlar komp:et i detalj.
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Kompressionsförhållande
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2013, 22:55:28 PM »

Kompressionsförhållandet, eller "kompet", är skillnaden mellan volymen ovan för kolven när den är som högst upp och när den är som längst nere. Det finns andra, liknande termer som t ex kompressionstryck, vilket man inte ska förväxla. Åter till kompressionsförhållandet:
Ju större skillnad, desto mer komprimeras bränsle/luft-blandningen fram tills förbränningspunkten då den expanderar och pressar ner kolven igen. Det viktiga här är att ju mer man komprimerar, desto större blir kraften mot kolven vid förbränningen.
Jaha, men då är det ju bara at höja så mycket man orkar då? Ja, här i Sverige har vi bra bränsle upp till 98 oktan, så det går utan problem kan man i princip höja kompet till det dubbla, och kanske mer. Men i Kina där Sandelco-motorn tillverkades, är bränslet inte alls lika bra.
Vad händer vid för högt komp då? Då spikar motorn, dvs den kontrollerade förbränning som utvecklar kraft mot kolven sker för tidigt, och det blir mer explosion istället för förbränning. Dessutom sker det ofta för tidigt, innan kolven vänt och är på väg ner... Detta ger skador på lager, kolvringarna och andra delar.
Då har vi lite förståelse för vad "kompet" står för.
« Senast ändrad: oktober 14, 2013, 23:52:57 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Kompressionsförhållande
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2013, 23:32:07 PM »

Sandelco 50 motorn har följande volymer i original (med reservation för avvikelser i tillverkningen, gjutningar osv):
Slagvolym 47,75 cc, Vändkantsvolym 1,25 cc, Packningsvolym 1,25 cc, Förbränningsrumsvolym 6,5 cc, och med dessa data räknar vi ut motorns kompressionsförhållande.
Först hela volymen när kolven är längst nere (56,75 cc) och sen delar vi det med den volymen som är kvar ovanför kolven när den är högst uppe (9 cc): förhållandet är 6,3:1.
Kan man ändra förhållandet då? Ja, det enklaste man kan göra är att ta bort topplockspackningen, då sparar man 1,25 cc. Dock finns det en risk att det inte håller tätt, särskilt vid högre varvtal. Men hur mycket ger det då?
Återigen, först hela volymen när kolven är längst nere (55,5 cc) och sen delar vi det med den volymen som är kvar ovanför kolven när den är högst uppe (7,75 cc): förhållandet blir ca 7,2:1.
« Senast ändrad: oktober 14, 2013, 23:35:41 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Kompressionsförhållande
« Svar #3 skrivet: oktober 15, 2013, 00:24:53 AM »

Förtydligar eller snarare förenklar termen spikning. Spikning är när bränsleblandningen självantänder pga det höga tryck den utsetts för. Detta fenomen använder man ex i dieselmotorer som bygger på att motorn spikar istället för att kontrollera antändningen med ett tändstift.

Högre oktantal ju mer tryck klarar bränsleblandningen. Därför etanol som säljs på macken populär när man trimmar. Etanol är på 104 oktan och klarar 15:1 i komp.
Loggat
Funktion före form

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Kompressionsförhållande
« Svar #4 skrivet: oktober 15, 2013, 07:38:01 AM »

Så detta innebär alltså att jag åker med ungefär 11.35/1 i kompretionsförhållande med min planade originaltopp.... :D
Jag har för mig att vi mätte förbränningsrummet till 2,5cc.
Loggat
Try and Error...:-)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Kompressionsförhållande
« Svar #5 skrivet: oktober 15, 2013, 12:26:42 PM »

Hmm, om cyllen är obearbetad (min är kortad för högre komp) och du använder topplockspackning bör du ha:
47,75+1,25+1,25+2,5 = 52,75 cc
1,25+1,25+2,5 = 5 cc
52,75/5 = 10,55:1
Om du inte har topplockspackning:
47,75+1,25+2,5 = 51,5 cc
1,25+2,5 = 3,75 cc
51,5/3,75 = 13,73:1
Pinsamt om jag har räknat fel nu... ;-)
2,5 cc förbränningsrum låter dock väldigt litet, kan det ha varit 2,5 mm planing?
Bert berätta lite om hur du får din planade originaltopp att hålla, det var smart tycker jag!
Loggat
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Kompressionsförhållande
« Svar #6 skrivet: oktober 15, 2013, 12:29:31 PM »


Förtydligar eller snarare förenklar termen spikning. Spikning är när bränsleblandningen självantänder pga det höga tryck den utsetts för. Detta fenomen använder man ex i dieselmotorer som bygger på att motorn spikar istället för att kontrollera antändningen med ett tändstift.

Högre oktantal ju mer tryck klarar bränsleblandningen. Därför etanol som säljs på macken populär när man trimmar. Etanol är på 104 oktan och klarar 15:1 i komp.
Utmärkt David, tack!
Loggat
...it can be done.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Kompressionsförhållande
« Svar #7 skrivet: november 30, 2013, 10:17:26 AM »

Jag har gort följande för att få min 3mm planande orginaltopp att hålla tätt.

Först fräste jag ner lite av kylflänsarna på toppen mellan hålen för pinnbultarna som man drar toppen med.

Sedan har jag tilverkat 2 stycken bryggor i aluminium som jag lägger över kylflänsarna. Med en liten förspänning(0:5mm) ger detta en förstärkning och ett högre tryck på ytan där det brukar läcka.

Loggat
Try and Error...:-)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Kompressionsförhållande
« Svar #8 skrivet: november 30, 2013, 10:35:21 AM »

Det där är riktigt smart! Bilder?


Loggat
...it can be done.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Kompressionsförhållande
« Svar #9 skrivet: november 30, 2013, 15:43:11 PM »

Kommer..... :D
Loggat
Try and Error...:-)

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Kompressionsförhållande
« Svar #10 skrivet: januari 19, 2014, 21:13:39 PM »

Här kommer lite bilder på hur jag löst att toppen blir lite svag när den är planad.. :D
Loggat
Try and Error...:-)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Kompressionsförhållande
« Svar #11 skrivet: februari 16, 2014, 01:19:08 AM »

Här är en metod för att höja vevhuskompressionen, vevhusvolymen minskar med ca 20 cc...
« Senast ändrad: februari 16, 2014, 01:22:43 AM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Stiffy

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
SV: Kompressionsförhållande
« Svar #12 skrivet: februari 16, 2014, 17:49:58 PM »

Pinsamt om jag har räknat fel nu... ;-)

Boa, jag tror att du har räknat fel - man borde räkna effektiv komp, alltså skillnaden mellan cylindervolym från stängd avgasport till TDC eftersom man kan inte ha kompression med öppen avgasport..  alltså:
K = (V+F) delad med F

där
K = komp
V = Cylindervolym vid stängd avgasport
F = Förbränningsrumsvolym

innan man räkna ut detta så måste man etablera ett värde för V..
« Senast ändrad: februari 16, 2014, 22:15:58 PM av Stiffy »
Loggat
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Kompressionsförhållande
« Svar #13 skrivet: februari 16, 2014, 18:34:02 PM »

Jo, det du föreslår är ett mer exakt sätt att ange kompressionsförhållandet, men eftersom man får olika mycket förluster (hur mycket som "smiter" ut) vid olika varvtal är det oftast inte värt att göra beräkningen så noga, om man inte är intresserad av ett specifikt varvtal förstås...
Men du har rätt i att det egentligen inte är ett riktigt kompressionsförhållande jag räknar på.
Loggat
...it can be done.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Kompressionsförhållande
« Svar #14 skrivet: februari 16, 2014, 19:53:50 PM »

Här är en metod för att höja vevhuskompressionen, vevhusvolymen minskar med ca 20 cc...


Underbart, Kommer du att plussa på detta med att göra som jag med flera har gjort?
Alltså att fylla vevhuset lite också.
Loggat
Try and Error...:-)