Sandelco forum
0
  • februari 17, 2025, 07:42:56 AM
  • Välkommen, gäst
Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Författare Ämne: Trim 40-tal, kundprojekt.  (läst 19471 gånger)

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
Trim 40-tal, kundprojekt.
« skrivet: september 06, 2013, 00:12:14 AM »

Fick in en farfarscykel idag för montage av Sandelco50 påhängsmotor. Cykeln är en 40-talare i gott skick. Raka original fälgar fram och bak. Ovanligt! Märket Trim kommer från Borås och jag tror att den har något med konsumentföreningen att göra. Troligen byggdes dom åt konsum och brandades sedan av olika handlare.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Trim 40-tal, kundprojekt.
« Svar #1 skrivet: september 06, 2013, 00:15:00 AM »

Börjar med att montera motorn ovanför tramporna då de är för smalt för montage mellan.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Trim 40-tal, kundprojekt.
« Svar #2 skrivet: september 06, 2013, 00:19:11 AM »

Det bakre fästet förlängs med gängad stång enligt bilderna. Alla muttrar låses med locktite.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Trim 40-tal, kundprojekt.
« Svar #3 skrivet: september 16, 2013, 21:35:52 PM »

Nu är allt på plats och cykeln är provkörd. Den går fint och behagligt men behöver en till broms för att få bättre stopp.
Har beställt hem bromsar för att testa om det går att eftermontera. Återkommer!

Snygg lastlåda är ju ett måste vid transport av diverse varor.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Stiffy

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
SV: Trim 40-tal, kundprojekt.
« Svar #4 skrivet: september 19, 2013, 18:23:01 PM »

fin! å aldrig fel me en trälåda :)
Loggat
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?

sm7cbs

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Trim 40-tal, kundprojekt.
« Svar #5 skrivet: september 23, 2014, 06:14:13 AM »

Tack för info Benke!
Hur gick det med bromsarna. Vad kan man eftermontera för bromsar på en farfarscykel?
Är det möjligt eftermontera skivbromsar. Hur fäster man bromsskivan på ett farfarshjul?

En annan fråga. Jag har en Kroncykel med 26" bollongdäck. Jag har blivit varna för att den är för vek för denna 80 cc motor.
I synnerhet framgaffeln. Jag har sett på dina bilder/filmer då du och kompisarna bygger racerhojarna att ni sätter en "förstäkningsgaffel" framför den befintliga.
Har den någon funktion eller handlar det om stildetalj?

Jag är snart på gång med ett bygge.

Hälsningar
Tore Sandström Öland.
Loggat

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Trim 40-tal, kundprojekt.
« Svar #6 skrivet: september 28, 2014, 14:35:46 PM »

Hej Tore, du kan montera en fälgbroms på en farfarscykel. Dock blir inte bromseffekten så bra. Bäst är att ekra in en trumbroms av äldre snitt.
Skivbroms är klart bäst men är inte så lätt att få fast om man inte gör som Boa och svarvar ett specialfäste.

Framgaffeln är en svag punkt om du börjar trimma och sätter en skivbroms på. Då bör du förstärka på något sätt. Annars är det mer en utseendesak.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.