Sandelco forum
0
  • februari 17, 2025, 08:48:56 AM
  • Välkommen, gäst
Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Författare Ämne: Bromsbänk  (läst 77373 gånger)

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #15 skrivet: december 04, 2013, 23:06:51 PM »

Rördimension 40x60x2 kapas hos Titanium Industries till rätt mått. Rören kommer att utgöra ramen i bänken.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #16 skrivet: december 04, 2013, 23:27:15 PM »

Lagerbockarna från Jula kommer att bära upp rullen för kraftöverföringen.  Axeldimension är 30 mm och lagret av dimension 206. Max varvtal för lagret är kanske i underkant? Återkommer om det senare!
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Bromsbänk
« Svar #17 skrivet: december 05, 2013, 00:59:51 AM »

Ja, det vill gärna bli bra det där, men det där med varvtal är lite knepigt... En lång axel som jag får in genom chucken på svarven (frigång 50 mm i diameter) kommer snurra i 10800 rpm vid 100 knyck. Och med tanke på att det inte är något vindmotstånd som bromsar på bromsbänken bör vi kanske sikta på ännu högre hastigheter och varvtal när vi börjar trimma ordentligt...
Det som skrämmer mig är att man rekommenderar stålremskiva istället för aluminium mm vid varvtal över 6000 rpm på trimfolkor, och jag tror det finns en anledning till det...
Hur mycket varvar en tvättmaskin vid centrifugering och vad är det för diameter på trumman? Vid 400 mm diameter blir det mindre än 1400 rpm vid 100 knyck. Det skulle faktiskt kunna vara en framkomlig väg, även om den inte är så sexig...
« Senast ändrad: december 05, 2013, 01:02:12 AM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #18 skrivet: december 05, 2013, 08:12:54 AM »

Nåväl. Vi har en grundkonstruktion som ska stå pall för det vi vill mäta. En annan tanke är ju att det är effekt vi vill visa och inte topphastighet. Den brukar inträffa vid typ 80% av topprpm. Kanske 100 kan vara 80 km/h istället?
Rör till ram tillkapade och andra tillbehör förberedda. Ska bli kul att börja svetsa ihop det hela!
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #19 skrivet: december 05, 2013, 13:29:19 PM »

Kanon, ser väldigt bra ut.
Blir kvällen uppgift att börja svetsa ihop ramen då ;D
Kommer att bli väldigt stabil och bra detta.
Loggat
Try and Error...:-)

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #20 skrivet: december 05, 2013, 22:40:12 PM »

Mutterstyckena som Boa svarvade igår sittet nu på plats färdiga att loppas fast.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #21 skrivet: december 19, 2013, 09:11:40 AM »

Svetsa bromsbänkschassie ikväll...!
Och jag tänker mig att vi skissar lite på vad vi vill ha för "accessories" på den, som fäste för olika bromsuttag som t ex vattenpump, generator/elmotor, osv. En elmotor med känd effekt för kalibrering ska kunna monteras, och lös Sandelcomotor ska förstås kunna bromsas, men då måste vi fundera på utväxlingen och hur vi håller fast den. Och hur vi startar och stoppar den...
Vi behöver även fästpunkter för att spänna ner en hoj, något att trycka framhjulet mot och stöd i sidled.
Sen ska vi ha fästen för mätutrustning, jag tänker varvtal, avgastemp, lambdasond, datalogger, laptop osv för att man ska kunna bestycka förgasare mm.
Varför? För att det går!
Kom ner i garaget ikväll så spånar vi lite.


Loggat
...it can be done.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #22 skrivet: december 19, 2013, 16:23:22 PM »

Japp, tycker att vi svetsar ihop det vi kan ikväll och precis som Boa skriver skissar vidare på hur den ska se ut.....
Loggat
Try and Error...:-)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #23 skrivet: december 19, 2013, 17:05:16 PM »

Om vi ska ha hål i rambenen behöver vi borra dom innan vi svetsar ihop chassiet. Det blir så bökigt att få upp i pelarborrmaskinen när det är ihopsvetsat...!


Loggat
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #24 skrivet: december 20, 2013, 21:43:55 PM »

Vi har fått(!)en scooterfälg från Osmo på hojdelen.se i Haninge.  Den har en diameter pä 30cm vilket ger ett bra varvtal vid 100km/h på runt 5000 rpm.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #25 skrivet: december 20, 2013, 21:45:40 PM »

Vi har fått(!)en scooterfälg från Osmo på hojdelen.se i Haninge. Hyvens kille och bra ställe. Den har en diameter på 30cm vilket ger ett varvtal vid 100km/h på runt 1600 rpm. Känns bättre än 6-8000.


Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #26 skrivet: december 21, 2013, 16:09:56 PM »

Kanon!
Har gått och funderat på hur vi ska kunna mäta effekten eller vridmomentet.
Så här kommer ett förslag att fundera över..
Om vi använder oss av en bromsskiva med ok eller dylikt vad vi kan komma över. Så kan man nyttja hydrauliken för att kunna mäta med. Vi använder en handpump, en tryckmmätare för hydraulik. Då kan man mäta vilket tryck man får i systemet när man bromsar ner rotationen på cykelns bakhjul. Vi får kanske inte direkt ut en effekt men vi får något att jämföra med och ska nog gå att räkna ut effekten med. Vi får trixa till en ekvation som vi har i datorn som vi matar in variablerna i.
Vad tror ni?
Loggat
Try and Error...:-)

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #27 skrivet: december 21, 2013, 23:53:33 PM »

Ja, intressant att använda hydrauliken. Det är smart! Man kan lägga till en arm som man lyfter när man bromsar. Det som blir klurigt är hur man hanterar den försämrade bromseffekten när det blir varmt. Antar att man kan lägga in en temperaturjustering samt ha ordentligt ventilerade Opelbromsar ;o)
Bromsoket kan läggas till på axeln mellan trumman och lagerbocken.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #28 skrivet: december 22, 2013, 10:59:52 AM »

 Det klart de ska vara en ventilerad skiva från opel... :D
men jag tror inte att värmen ska bli något större problem. Vi får väl använda någon meter extra bromsrör så ökar oljevolymen.
Loggat
Try and Error...:-)

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #29 skrivet: december 22, 2013, 16:26:00 PM »

Har Opel haft ventilerade skivor? Skulle varit på den där dekalstylade Omegan då!

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.