Projekt > Kunders projekt

Ännu en rookie

(1/1)

Fast Fred:
Tjena!

Har fått tag i en fantastiskt fin cykel. Rex duplex, är snorsugen på att sätta vinkelslipen i den och börja svetsa hejvilt... Har även inhandlat motor från sandelco.
Har aldrig byggt något liknande och har några funderingar...

Hur ser en normal, välfungerande setup ut?
Jag tänker mig mekanisk skivbroms på framhjulet. Är trumbroms (fotbroms) på bakhjulet att föredra? Tänker liksom att jag kommer behöva använda vänsterhand för kopplingshandtag? =)

Funderar också på om jag skulle ge mig på att svetsa ihop en tank. Är det inte svårare än att köpa lite plåt på biltema, fundera ut en geometri och börja svetsa? Vad är fallgroparna?

Punktar man runt om och löder sen för att få det tätt? Eller kan jag migsvetsa heltäta skarvar runt om och slipa? Utifrån liksom? haha, jag har verkligen ingen aning

Skickar upp en bild på skönheten, som bonus med några vackra cyklar (tyvärr utan motor) i bakgrunden....

Jag är helt aningslös när det gäller det mesta, men det är rätt skönt, för då begränsas jag inte av eventuell vetskap om hur svårt vissa saker kan vara =)

/ Fast Fred

Lolalola:
Gör som jag gjorde med min Rex. Det syns i tråden, och om jag inte snålat och använt mässingslod när jag lödde igen tanken så hade det nog varit ännu lättare.
Snygg modell av ram förresten. Som min fast i cykelutförande.

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion