Projekt > Kunders projekt
Da Chopper
Solderman:
Här verkar det dött värre men nån stans skall man väl dokumentera sin galenskap och detta forum är väl lika bra som något annat. Nu när Ölandspilen är klar och förpassas dit i påsk så blir det tomt i spiltan. Men eftersom galenskapen inte släppt och det kliar i fingrarna så råkade jag köpa ytterligare en 300 kr cykel. Denna gång en 26" 21Vx mountinbike. Jag gillade den camogröna färgen och att den heter Powerbike, passar liksom på projektet. Den här gången är tanken att det skall bli en chopper. det som skall göras är följande
* Göra den enväxlad genom att bara behålla den minsta kransen fram och ta bort alla växelförare och korta kedjan
* Bygga fotpinnar och skapa en fotboroms av en Puch florida fotbroms kopplat till den bakre V-bromsen
* Limpa och högt änglastag av rostigt arneringsjärn
* Nytt styre typ aphäng
* En 66cc denna gång
Solderman:
Projektet har startat med det viktigaste på en Chopper, en förlängd framgaffel. Utan en sådan är det blott en Bobber å de va ju inte va den här tingesten skulle bli. Jag kapade helt sonika av gaffeln under styrhuvudets undre lager. Styrets diameter passade perfkt som förlängningsrör och svetsades således fast i båda ändar, å vips så va gaffeln förlängd 14cm med c:a 5 gr lutning eller centrum nav framflyttat 6,5cm. Det skapar gott om plats för fotpinnarna. Nu skall bara mittbiten lackas lika övriga delar.
Solderman:
Här har delaarna till fotpinnen och fotbromsen kapats och passats till. Nu återstår bara att svetsa ihop allt. Fotbromsen är avsedd för en Puch Florida. Passar bra då viren skall gå till V-bromsen bak.
Solderman:
Sådärja, då var fotpinnedelarna ihopsvetsade och bromsviren inpassad med den bakre V-bromsen. Återstår att lacka allt svart.
max350:
--- Citat från: Solderman skrivet mars 12, 2016, 16:42:21 PM ---Projektet har startat med det viktigaste på en Chopper, en förlängd framgaffel. Utan en sådan är det blott en Bobber å de va ju inte va den här tingesten skulle bli. Jag kapade helt sonika av gaffeln under styrhuvudets undre lager. Styrets diameter passade perfkt som förlängningsrör och svetsades således fast i båda ändar, å vips så va gaffeln förlängd 14cm med c:a 5 gr lutning eller centrum nav framflyttat 6,5cm. Det skapar gott om plats för fotpinnarna. Nu skall bara mittbiten lackas lika övriga delar.
--- Slut citat ---
Kul med lite nya idéer, men förlänga gaffeln med en bit styre, känns lite oroväckande, men det är bara min åsikt.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion