Här har delaarna till fotpinnen och fotbromsen kapats och passats till. Nu återstår bara att svetsa ihop allt. Fotbromsen är avsedd för en Puch Florida. Passar bra då viren skall gå till V-bromsen bak.
Projektet har startat med det viktigaste på en Chopper, en förlängd framgaffel. Utan en sådan är det blott en Bobber å de va ju inte va den här tingesten skulle bli. Jag kapade helt sonika av gaffeln under styrhuvudets undre lager. Styrets diameter passade perfkt som förlängningsrör och svetsades således fast i båda ändar, å vips så va gaffeln förlängd 14cm med c:a 5 gr lutning eller centrum nav framflyttat 6,5cm. Det skapar gott om plats för fotpinnarna. Nu skall bara mittbiten lackas lika övriga delar.
Här verkar det dött värre men nån stans skall man väl dokumentera sin galenskap och detta forum är väl lika bra som något annat. Nu när Ölandspilen är klar och förpassas dit i påsk så blir det tomt i spiltan. Men eftersom galenskapen inte släppt och det kliar i fingrarna så råkade jag köpa ytterligare en 300 kr cykel. Denna gång en 26" 21Vx mountinbike. Jag gillade den camogröna färgen och att den heter Powerbike, passar liksom på projektet. Den här gången är tanken att det skall bli en chopper. det som skall göras är följande
Göra den enväxlad genom att bara behålla den minsta kransen fram och ta bort alla växelförare och korta kedjan
Bygga fotpinnar och skapa en fotboroms av en Puch florida fotbroms kopplat till den bakre V-bromsen
Å så va den nästan klar, Ölandspilen. Återstår bara att montera belysning. Jag har dragit två nya kablar genom ramen som sticker upp ur sadelstolpen. Planen är att lägga ett 12V batteri i sadelväskan som skall hänga under sadeln. Det gamla bakljuset är redan ombyggt till modernare snitt med 4 ljusstarka röra LED som ersätter glödlampan. Samma sak är på G med en gamal ASEA lykta som skall få en högeffekts LED i stället för glödlampa.
OK otur, Men jag mätte faktiskt innan jag satte dit röret och det är på håret att tändhatten passar. Men jag har faktiskt funderat på att byta ut tändhatten mot ring för just utseendet :-)
Det ser bra ut, men du har alltså sån tur att tändstiftet går fritt under det nedre röret? Det hade inte jag. Jag fick göra ett ovalt hål i undersidan och köra med ringkabelsko istället för tändhatt. Men det gjorde inte så mycket, eftersom det såg äldre ut. Med ringkabelskon alltså.
Edit: Fast mitt rör sitter nog iofs längre ner nu när jag tittar på det.
Då va det påsvetsat ett "undre övre" ramrör och ramen grundad. Bara för sysns skull. mellan rören skall det sedan sitta en tunn mahognybetsad plywoodskiva med nån passande text på
Och här är det färdiga resultatet med krämfärgad nos. Dax att dra till Cykeldennis och handla däck mm.
Projektet fortskrider. Ramen är nu nedslipad och grundad och med värme och övertalningsförmåga från en handslägga kan även det motsträvigaste vevpartiet övertalas att ge plats åt en motor.
Japp då var kraftkällan inhandlad. 50cc kinesisk krutdurk. Som jag befarat var det för smalt mellan pedalerna så det blir till att värma och böja det som krokigt skall bli. Som tur var så var det oväntat lätt att få bort vevpartiet trots att det suttit där orört i sisådär 60 år.