Sandelco forum
Projekt => Sandelco Projekt => Ämnet startat av: Benke skrivet april 20, 2014, 21:15:21 PM
-
En för leveranser.
-
(http://img.tapatalk.com/d/14/04/21/e5u3u6ad.jpg)
En donation från min kompis Nima visade sig vara en 50-tals paketcykel, möjligen en Crescent mod 293. Är det någon som har ett tips?
Det blir en trälåda fram och skylt i mitten tror jag. Vi får se vad som händer!
-
Hittade den här bilden/annonsen på blocket. Ser ut att vara rätt lik.
(http://img.tapatalk.com/d/14/04/21/2e3eme4u.jpg)
-
En stor arbetsseger idag! Två rostfastade grejor av tre lossade på ramen med hjälp av nytillverkad slidhammare, dorn, värme, 5-56 och en massa tålamod. Sadelstolpen och styrstammen loss ur den 60 åriga ramen. Firade med att dra igång mitt Homelite elverk från 40-talet.(http://img.tapatalk.com/d/14/05/12/majy5unu.jpg)
-
Ones you go black.. 66cc motorn monterad, svartlackad cylinder till Masens ära.(http://img.tapatalk.com/d/14/05/15/4u9ataqa.jpg)
-
Riktigt bra ;)
-
(http://img.tapatalk.com/d/14/06/13/epapa3yv.jpg)
Nu har jag riktat pakethållaren med hjälp av Tom på Kolartorps Mekaniska. Det blir ett tungt ekipage så 66 cc:n får nog jobba hårt.;)
-
ride with style. tjusigt.
-
Ja nu är det bara resten kvar,, ;)
-
(http://img.tapatalk.com/d/14/06/15/e4udy5u2.jpg)
Då var det premiärvisat på Skå-Edebys veterandag på Ekerö. Full meck igår med slutmontage av kedjeskydd, bygge av låda med tank samt provstart gav resultat. I morse skruvades svarta nos handtag på plats som krona på verket.
66cc:n behövs då SDB:n väger tungt. Har på känn att detta blir en favorit i sommar.
-
En fråga vad blev det för mått på böjarna ni gjorde på pedal-armarna?
Håller på och bygger på en crescent(inte en paket-cykel men samma eller äldre årgång)
själv och jag tror jag kommer få göra samma operation själv för att få motorn på rätt plats i ramen.
-
Dom är utböjda ca 1cm för att gå fria.
-
Plockade du loss lagerkoppar och alltihopa eller lät du vevpartiet sitta kvar på ramen när du bockade?
-
Det satt kvar men det är nog bra att kyla med en trasa.
-
Hittade en guide för fauber-vevpartier så om jag får det hela att släppa (det har aldrig varit isärplockat sen cykeln tillverkades på troligen 40-talet) kommer jag ta isär det så kan jag lättare bocka det och så kan jag doppa hela skiten i en hink med vatten.
-
Ta det lite försiktigt med kylningen gubbs, kyler ni för hårt blir det sprött och går av vid belastning...
Vill man kyla lite mjukare kan man doppa i olja (googla "härdolja").
Lämpligast är nog att värma försiktigt och låta luftsvalna, med kylning en bit (10 cm?) ifrån.
Kuriosa: hur gör man koppar mjukt? Glödga biten och stoppa den i kallt vatten! Uppför sig precis tvärt om mot stål...
-
Tror pedal-armar klarar att doppas i kall-vatten iom att dom är smidda sen innan och extremt hårt härdade.
Men iofs kanske normaliserar den om det inte går tt sätta ett bett i mina med en fil.