Sandelco forum
0
  • maj 17, 2024, 14:12:45 PM
  • Välkommen, gäst
Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

Visa inlägg - Boa

Sidor: [1] 2
1
Historiska träffar / Wheels Nats och Stockholm Cruising 2014
« skrivet: augusti 25, 2014, 20:40:19 PM »
Bilder och story's från WN&SC2014

2
Säljes / Till salu
« skrivet: augusti 23, 2014, 21:55:03 PM »
Delar och tillbehör till salu.
Sitt inte på era överblivna delar, nån annan kanske har nytta av dom...

3
Övriga tekniska frågor / Varvtal vs. utväxling = hastighet
« skrivet: juni 29, 2014, 19:49:28 PM »
Vetenskap och erfarenheter från olika utväxlingar

4
Förslag på tävlingar / Hedemora TT 2014
« skrivet: mars 16, 2014, 10:51:08 AM »
Vi har hört det ryktas om ett "Hedemora TT-lopp" till sommaren 2014, och här är lite historia kring loppet:
1933 kördes det första TT-loppet, en internationell motorcykeltävling, i Hedemora. Det kördes även ett lopp 1934, men sedan dröjer det ända till 1949 innan nästa lopp kom. TT stod för Tourist Trophy och loppet hade sin storhetstid i slutet av 1950-talet, då det kom över 100 000 personer för att beskåda tävlingen. Det sista TT-loppet kördes 1958, det året hade loppet uppnått VM-status, men det lades ändå ner. Från och med 1998 körs en uppvisningsversion av loppet med veteranmotorcyklar.
Den drivande kraften bakom TT-loppet var Mas-Harry Larsson och den mest berömda motorcykelföraren var "Varg-Olle" Nygren. Det officiella namnet på loppet varierade, men det kallades alltid för TT-loppet.
Officiella namn på TT-loppet
1933–1934: Svenska TT-loppen
1949–1952: Hedemoraloppet
1953: TT-loppet
1954–1958: Sverige Grand Prix (1958 dessutom med epitetet VM-deltävling)
Mer info om sommarens lopp kommer.

5
Förslag på tävlingar / Steelmound Spring Flattrack day 2014-05-24
« skrivet: mars 16, 2014, 10:30:28 AM »
Spring Flattrack Day 2014 är en 400 meters ovalbana på grus.
Steelmound Spring Flattrack day den 24 Maj 2014 gäller för Bil och Mc före 1969 eller replikor. Nyare fordon kan eventuellt godkännas om de är ombyggda för att efterlikna äldre Tävlingsmodell. Vi förbehåller oss rätten att gallra bland anmälningarna för att tävlingarna skall få rätt karaktär. Ingen anmälan godkänns utan fordonsinformation samt fordonsbild. När det gäller Tävlingsnummer skall de sitta på bil sitta på höger sida av framruta samt på båda sidorutor bak. När det gäller Övriga fordon , Mc eller Moped skall nummer sitta fram samt på båda sidor av fordonet, eller bäras väl synligt av/på förare. Alla tävlande kör på egen risk. Försäkring finns och gäller för personskada för besökande och skada på annan egendom NYTT FÖR 2014! Inga passagerare är tillåtna. samt att hjälm och täckande klädsel med handskar är ett KRAV! Bälte är inget krav men om det finns skall det användas.

6
Motor / Insug med reed-ventil
« skrivet: januari 27, 2014, 12:35:13 PM »
Reed-ventilen fungerar som ett slags "backventil" för att luft/bränsleblandningen inte ska "backa" ut genom förgasaren vid motorns kompressionstakt. På så vis höjs vevhuskompressionen och även motorns fyllnadsgrad.

7
Förslag på tävlingar / Knattespeedwaybanan vid Flaten
« skrivet: oktober 29, 2013, 08:53:38 AM »
Så, en okulärbesiktning av den lilla grusringen i Tyresö visar en utmärkt och nypreppad bana.
För någon månad sen låg det tippmassor till 50 cm höjd runt halva banan, men dom är nu utschaktade. Banan är fint bankad i kurvorna, men ytan är väldigt våt, djup och lerig idag efter det kraftiga regnet igår. Det bör alltså vara fruktansvärt kul att köra där iklädd svarta sopsäckar...!
Start mitt på yttre långsidan:

In i norra kurvan:

Ut på inre rakan och in i södra kurvan:

Genom södra kurvan och ut på yttre långsidan:

Sa jag att det var lerigt...?

8
Motor / Kompressionsförhållande
« skrivet: oktober 14, 2013, 19:14:23 PM »
En tråd som behandlar komp:et i detalj.

9
Motor / Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« skrivet: september 23, 2013, 18:40:45 PM »
Toppen på en tvåtaktare är en förhållandevis enkel motordel utan rörliga delar.
Den har i princip tre funktioner vika tillsammans till stor del påverkar motorns effekt:
- bestämma kompressionsförhållandet
- kyla förbränningsrummet
- positionera tändstiftet
Här tänkte jag presentera mina lärdomar från framtagning av nya prototyptoppar.
De bästa modellerna kommer erbjudas till försäljning hos Sandelco.

10
Övriga tekniska frågor / Svetsning, lödning och heta arbeten
« skrivet: september 05, 2013, 18:17:59 PM »
Frågor om svetsning, lödning och heta arbeten

11
Motor / Tuning
« skrivet: september 04, 2013, 21:43:12 PM »
Har idag fått bekräftat från Innovate att LC-1 AFR (air/fuel ratio) mätaren fungerar på tvåtaktare, men med reducerad livslängd beroende på oljeinblandningen.

Detta innebär att man på ett enkelt sätt kan se om motorn går magert eller fett under varierande belastning. Själv är jag mest intresserad av hur motorn mår när jag trycker på lustgasknappen...
Nu är det bara bromsbänken som saknas!

12
Förslag på tävlingar / Högstabanan
« skrivet: september 02, 2013, 17:54:33 PM »
En indikation om hur Högstabanan känns...
Starten, första backen upp och ner, lilla högerböjen:

13
Motor / Husqvarna 550 cc V-twin (HVA 180) 1928
« skrivet: juli 14, 2013, 11:30:37 AM »
Info om det ännu ej startade projektet med Husky-twin:en

14
Motor / Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« skrivet: juli 11, 2013, 14:33:41 PM »
För- och nackdelar med att använda lustgas för effekthöjning på små tvåtaktsmotorer.

15
Motor / Överladdning av små tvåtaktare
« skrivet: juli 11, 2013, 14:31:08 PM »
Tråd om överladdning av små tvåtaktsmotorer.
Överladdning sker vanligtvis genom att en mekanisk enhet höjer trycket i insuget, men även mindre konventionella metoder kan användas (t ex tryckluft på tub).

Sidor: [1] 2