Sandelco forum
0
  • maj 02, 2024, 11:48:37 AM
  • Välkommen, gäst
Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Författare Ämne: BTR my way  (läst 30608 gånger)

Aros Kustom

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
BTR my way
« skrivet: december 02, 2013, 21:34:05 PM »

Hej, jag hittade dehär forumet när jag läste senaste nummret av Gasoline och de verkar som om de hänger folk här som är av samma skrot och korn som en annan.  Själv håller jag på att bygga om en gammal militärcykel med tillhörade påhängsmotor i min version av en BTR.
Målet så här långt är att ställa upp och köra Färnsjörepan i vår, men vi får se hur de går.










Knackat en sadel som jag tänkte klä senare.




Byggt en "old style" fjädrad framgaffel med bladfjäder.




Kör med en gammal tank från en moppe jag hitta på ett swapmeet, baklyset är ett framlyse från nån gammal damtralla.




Första provturen avklarad, cykeln blev tung men den låg som strykjärn...



Motorerna som säljs här är ju på 48cc men den jag har skulle enligt han jag fick den av vara på 80cc, kan de stämma? och hur der jag skillnaden?  och är det nån som vet om man kan få ut nån spänning från motorn, till typ lysena å så, typ 6 volt. De enda jag har hittat är 28 volt mellan jord och nån tamp. Men de är ju lite mycke för mina cykellysen, såvida man inte bygger om dom till lastbilsgrejjor...

Fler bilder på bygget finns på min hemsida tillsammans med lite andra byggen på hjul jag gjort. Kolla gärna!   

www.aroskustom.se

                                                                  /Niklas

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #1 skrivet: december 02, 2013, 22:21:02 PM »

Hej Niklas, välkommen till forumet. Coolt bygge du fått till.

Du ser det bara på cylinderstorlek, topp, kolv och kolvstake. Din ser ut att vara 80cc.

Vilken fart får du med den?

mvh/Benke
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #2 skrivet: december 03, 2013, 17:46:30 PM »

Tjoho, vicken kul liten pryl!
Välkommen!


Loggat
...it can be done.

Aros Kustom

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #3 skrivet: december 03, 2013, 19:56:41 PM »

Tack ska ni ha, jag skulle tippa på att jag får upp den i 50-60 iaf., men vid maxvarv så "fyrtaktar" den så jag tänkte om man kunde hänga dit en Bing förgasare på 17mm med ställbart munstycke, tror ni att de skulle ge nån effektökning eller blir det bara för mycke soppa.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
BTR my way
« Svar #4 skrivet: december 03, 2013, 20:28:54 PM »

Jag tror många av oss kör med mellan 14 och 20 mm fugge och har varit och nosat på 60 knyck (?), men den starkast lysande stjärnan just nu är i mina ögon Masen som kör med en rätt liten fugge (original 12mm till och med?), modifierat original avgassystem; han kom raskt upp i 65 knyck för någon vecka sen. Den hojen har riktigt bra tryck, antagligen tack vare att den är väl balanserad rätt igenom...
Själv kör jag med en 20 mm Mikuni VM förgasare, reedventil och ett billigt och för stort trimavgassystem. Jag har varit uppe i drygt 70 som bäst, men det var med stark hemlängtan och stor dödsångest. Jag håller på med för mycket dumheter runt om kring och har inte sorterat ut min hoj så fint som Masen har, så jag har en bra bit kvar innan jag verkligen använder potentialen i grejorna.
Nog svamlat; 17 mm tror jag blir utmärkt, bara du ser till att det blir lagom på avgassidan åxå. Och mitt emellan förstås... ;-)
Det ställbara munstycket kan nog vara bra.
« Senast ändrad: december 03, 2013, 20:33:13 PM av Boa »
Loggat
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #5 skrivet: december 03, 2013, 21:31:42 PM »

En 17mm bing med ställbart kommer ge effekt. Masen har nog en 18mm crossförgasare om jag minns rätt. Men det behövs portas och höjas komp samt ett effekt/öppnat avgassystem för att se riktig effekt. Boa har provat allt detta och en del till samtidigt med visst resultat  ;D
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #6 skrivet: december 03, 2013, 23:03:16 PM »

Välkommen hit på formet.
läckert bygge.
ja är som de skriver en balans av rätt inställd förgasare och avståmt avgassystem. Bara att bygga och prova... Skoj varje test ;)
Loggat
Try and Error...:-)

Aros Kustom

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #7 skrivet: december 06, 2013, 19:30:12 PM »

Angående ljuddämparen, kan man bara rensa orginaldämpen eller ska man införskaffa nån typ av trimmdämp.  Jag hade ju helst bara kört med raka rör som man gjorde på de gammla motorcyklarna, men de kanske ger sämre effekt istället.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #8 skrivet: december 07, 2013, 16:38:49 PM »

Det ger bra effekt att rensa upp inuti och öppna upp ändröret som Masen gjort. Bäst är att göra ett eget effektsystem, men det är ju betydligt svårare.
Loggat
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Aros Kustom

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #9 skrivet: december 10, 2013, 20:23:22 PM »

Tack för alla svar!     Men jag skulle behöva få ut 6 volt till lamporna oxå, går det. den enda spänningen jag hitta va 28 volt... mellan nån tamp och jord.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #10 skrivet: december 10, 2013, 23:43:33 PM »

Du kan, om jag nu kom ihåg rätt koppla in lyset på den vita kabeln ut från motorn och bara sedan en kabel i ramen som jord.
Loggat
Try and Error...:-)

Aros Kustom

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #11 skrivet: december 12, 2013, 19:32:26 PM »

Kanon, tack. ska ut i garaget å kolla.

Aros Kustom

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #12 skrivet: december 17, 2013, 21:00:45 PM »

Nu är jag iaf. klar för Färnsjörepan 2014, 1 Mars körs det. Nu måste jag ut å bygga spikdäck och trimma lite! Fick startnummer 14.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #13 skrivet: december 18, 2013, 12:53:52 PM »

Respekt!
Meddela gps-hastighet bums!


Loggat
...it can be done.

Stiffy

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
SV: BTR my way
« Svar #14 skrivet: januari 25, 2014, 17:02:50 PM »

jävligt fin bygg. och grym verkstad..
Loggat
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?