Författare Ämne: Överladdning av små tvåtaktare  (läst 7310 gånger)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Överladdning av små tvåtaktare
« skrivet: juli 11, 2013, 14:31:08 PM »
Tråd om överladdning av små tvåtaktsmotorer.
Överladdning sker vanligtvis genom att en mekanisk enhet höjer trycket i insuget, men även mindre konventionella metoder kan användas (t ex tryckluft på tub).
« Senast ändrad: juli 16, 2013, 18:02:22 PM av Boa »
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Överladdning av små tvåtaktare
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2013, 11:40:14 AM »
Överladdning av tvåtaktare har jag varit nyfiken på länge eftersom kompressormatat är det vackraste som finns näst efter min hustru.
Efter att fruktlöst ha sökt på forum om framgångsrika amatörbyggen trodde jag överhuvudtaget inte att det skulle fungera särskilt bra, men då en bekant med erfarenhet av racing med motorcykel sa att små tvåtaktare "svarar ganska bra" på överladdning, blev jag nyfiken igen...
Jag velar mellan två koncept:
- tryck på tub, utan koppling till motorns varvtal
- av motorn driven mekanisk tryckhöjande enhet

Vid tryck på tub skulle jag nog använda en liten lustgasflaska som fylls med luft från vanlig tryckluftskompressor, ca 10 bar x ca 0,5 liter.
Som "kompressor" skulle man t ex kunna använda en överbliven luftpump (Vane-typ) från en Wankelmotor.
Ska räkna lite på hur länge de olika alternativen.

To be continued...
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Överladdning av små tvåtaktare
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2013, 11:23:44 AM »
Enkel beräkning ger att 10 bar på tub inte räcker långt;
10 bar x 500 cc = 100 kolvslag x 50 cc utan överladdning, alltså någon sekund vid toppvarv.
För att använda tub under rimliga tidsramar krävs betydligt högre tryck (vilket är svårfyllt), eller användning begränsad till låga varvtal.

Vane-pumpen från Wankelmotor framstår som ett mer lockande koncept, särskilt då den skulle följa motorns varvtal och inte behöver återfyllas.
Pumpen lämnar uppskattningsvis (skall mätas upp noggrant senare) några hundra cc per varv, säg 200 cc.
Baserat på detta antagande skulle pumpen drivas på halva motorns varvtal för att lämna 1 bars övertryck, men detta skall testas då jag inte vet något om pumpens tryckhöjande egenskaper.
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Överladdning av små tvåtaktare
« Svar #3 skrivet: mars 08, 2014, 14:35:04 PM »

Så, då har jag fått ihop ett överladdningsbygge som teoretisk skulle kunna funka. Övertrycket byggs upp med en luftpump från en Wankelmotor, den är konstruerad för att varva ca 5-6000 rpm och lämnar vid enkla tester ett litet övertryck redan vid ca 1000 rpm, vilket verkar öka ganska linjärt med varvtalet. En grovberäkning ger att den genomlupna luftmängden är ca 200 cc, vilket torde vara ganska lagom för våra motorer.
Efter att ha provat ett antal positioner för kompressorn (luftpumpen) valde jag att montera den gummiupphängd i ramen, med remskivan strax under sadeln, inloppet från förgasaren framifrån och utblåset åt sidan. För att rikta om utblåset mot motorn hårdlödde jag ihop tre rörböjar, och för att få plats med förgasaren använde jag en 90-graders böj. Rörböjen skulle dock behöva förlängas för att förgasaren ska få plats ordentligt.
Drivningen av kompressorn hade jag lite ideer kring, men de första planerna visade sig vara feltänkta, drivningen måste komma direkt från motorns utgående axel, annars stoppar drivningen så snart man frikopplar. Det är ju trevligt att ha tomgång...
Sen visade det sig att utgående axlar (drivsida och tändningssida) har för lite gods för att det ska gå att montera någon drivning där, om man inte svetsar fast det. Men jag måste prova lite mer innan jag svetsar fast drivningen.
Slutligen återstod bara att montera drivningen i utgående drivaxels skruvhål, för om det bara blir starkt nog dras det åt hårdare vid belastning. Jag använde starkaste tänkbara material och gjorde den klar innan det visade sig att det gängade hålet i vevaxeln är så snett borrat och gängat att den lösningen inte heller fungerade. Det är bara att bryta ihop och börja om... The bastard kommer inte till NSW2014 med kompressormatning.
« Senast ändrad: mars 08, 2014, 14:40:40 PM av Boa »
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Överladdning av små tvåtaktare
« Svar #4 skrivet: mars 08, 2014, 17:27:38 PM »
Här har vi en liten gubbe som bor i en stad och har ett garage. Det är inte många som ens kommer en liten liten bit på resan. Du har gjort 80% av resan. Fan va yberballt Boa.
Det går inte att svetsa ihop en till utgående kugg på det andra och skita i koppling. Eller svetsa på ett kugg på vevaxelns högra sidas skruv? Jag kommer förbi imorgon och spånar.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Överladdning av små tvåtaktare
« Svar #5 skrivet: mars 08, 2014, 17:39:15 PM »
Mm, det finns några möjligheter för framtiden, men till NSW går det inte. Sista chansen att provköra är i morgon, till veckan hinner jag inte göra något mer. Jag siktar på att ha en milt trimmad maskin, kanske med förbättrat lustgassystem istället.
...it can be done.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Överladdning av små tvåtaktare
« Svar #6 skrivet: mars 08, 2014, 19:03:08 PM »
Fy fan va ballt, synd att det inte funkade som du tänkt. Hade varit hur perfekt som helst att få med allt detta till Norn.
Hoppas att du kommer på någon smart lösning som får det att funka.
Du får all respekt för ditt arbete. ;D
Try and Error...:-)

Stiffy

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
SV: Överladdning av små tvåtaktare
« Svar #7 skrivet: mars 08, 2014, 19:23:58 PM »
woohoo nu snackar vi :)
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?

Fenix

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • Projekt Mopeden: Fenix
SV: Överladdning av små tvåtaktare
« Svar #8 skrivet: oktober 01, 2014, 22:20:21 PM »
Får man komma Med ett förslag?
"Jackshaft" !
Den flyttar drivningen från vänster till höger för att utnyttja ett
Flerväxlat cykelnav. Den axeln kunde nog fixa drivningen av kompressorn
Eller?
« Senast ändrad: oktober 03, 2014, 09:18:16 AM av Fenix »
Likt fågel Fenix reste sig ur askan för att åter flyga fri
Reser sig mopeden Fenix ur skrothögen för att åter fara
fri på vägen...!

http://www.facebook.com/mopedenFenix

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Överladdning av små tvåtaktare
« Svar #9 skrivet: oktober 04, 2014, 23:21:46 PM »
Hmm, intressant!
...it can be done.