Författare Ämne: Svetsning, lödning och heta arbeten  (läst 6331 gånger)

Boa

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Svetsning, lödning och heta arbeten
« skrivet: september 05, 2013, 18:17:59 PM »
Frågor om svetsning, lödning och heta arbeten
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: september 05, 2013, 18:33:16 PM »
Så, dags att täta hålen i tanken, bensin funkar bättre i fuggen än på brallorna...
Dock är jag mkt orolig för explosionsrisken, och för att slippa överraskningar "betar" jag tanken i ett 1%-igt saltsyrabad några timmar.

Efter noggrann tvätt ska jag på behörigt avstånd prova öppen låga ner i tanken, och slutligen "fyller" jag den (nåja, så länge det inte "rinner" ut...) med kolsyra innan heta arbeten tar vid.

För att täta hålen tänker jag mig att löda med mässingslod, det verkar vara så den är tillverkad.
Efter lödning vidtar mer betning, sen tvätt med kemiskt ren Aceton och slutligen tätning med Kreem tanktätning.
Någon som har synpunkter på detta?
« Senast ändrad: september 06, 2013, 20:37:10 PM av Boa »
...it can be done.

Benke

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Svetsning, lödning och heta arbeten
« Svar #2 skrivet: september 06, 2013, 00:22:51 AM »
Det låter grundligt boamässigt! Tror jag partar på ditt tätningkitt om det är ok?
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 06, 2013, 07:26:15 AM »
Javisst!
(Ojdå, här skrev jag visst inte vad jag gjorde, fyller i från "Old Bastard"-tråden...)
Bensintanken fick ligga i sitt saltsyrabad några dagar, och efteråt tvättades den med avfettning, förtunning och slutligen T-sprit. Här ska jag villigt erkänna att jag inte hade någon riktig detaljplan för hur det här skulle gå till...
Efter några timmars avdunstning provade jag med skräckblandad förtjusning att kasta brinnande tändstickor mot tanken på behörigt avstånd. Efter en kvarts ask träffade jag hålet med en sticka som fortfarande brann, och efter en stunds rökutveckling vågade jag släppa i ännu en brinnande sticka på lite närmare avstånd. Lite primitivt, men nu var den iallafall klar för heta arbeten.
Först värmde och snurrade jag bensinkransstosen för att skapa rena kontaktytor och en spalt för flussmedel att krypa ner i, och därefter använde jag vanligt lödtennsfluss för rengöring i skarven.
Därefter provade jag att löda stosen med vanligt lödtenn, men det ville inte krypa ner ordentligt hur jag än värmde.
Istället provade jag med ett lod avsett för aluminium/zink, alltså ett lod som smälter tidigt (ca 375 grader C) men som är starkare än tennlod.  Det kröp ner bättre.
Anledningen till att använda detta svaga lod är att det är mycket tenn på tanken, vilket smälter redan vid låga temperaturer.
Starkare lod kräver som regel högre temperatur, men högre temperatur medför också risken att tanken delar sig på oönskade ställen...
Det finns någon bild i Old Bastard tråden...
« Senast ändrad: januari 10, 2014, 11:19:29 AM av Boa »
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2013, 23:12:39 PM »
Inför lördagens grussprättande monterade jag tillbaka tanken, och naturligtvis började ett av mutterstyckena inne i tanken snurra, så nu behöver jag löda mera.
Bra att det hände innan jag använde tanktätningsguckan iallafall...
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 09, 2014, 23:30:06 PM »
Efter ett längre uppehåll hade jag för avsikt att ta itu med tanken igen, men nä, jag drog lös bensinkransanslutningen åxå...
Det är bara att bryta ihop och börja om.
Jag blir så trött och min första tanke är att fuska mig framåt, men efter lite resonerande går mina tankar till den store stekaren Stellan Egeland, så jag ska försöka sätta mig i samband med honom för att få råd.
Om detta misslyckas är jag naturligtvis tacksam för alla tips om vem som kan tänkas vara kunnig i att hantera 87 år gammal och tunn plåt med avsevärda mängder tenn på...
« Senast ändrad: januari 09, 2014, 23:31:44 PM av Boa »
...it can be done.

Stiffy

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 15, 2014, 20:04:28 PM »
tror inte att det borde vara för problematisk - nu är all patina och gammal färg/rost borta så platser med gammal tenn borde synas tydligt. löder man så värmer man lokalt och inte hela tanken, skulle inte oroa mig för att det smälter isär. och ifall den gör det så lagar vi den igen :)
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?

max350

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 04, 2014, 18:51:32 PM »
Javisst!
(Ojdå, här skrev jag visst inte vad jag gjorde, fyller i från "Old Bastard"-tråden...)
Bensintanken fick ligga i sitt saltsyrabad några dagar, och efteråt tvättades den med avfettning, förtunning och slutligen T-sprit. Här ska jag villigt erkänna att jag inte hade någon riktig detaljplan för hur det här skulle gå till...
Efter några timmars avdunstning provade jag med skräckblandad förtjusning att kasta brinnande tändstickor mot tanken på behörigt avstånd. Efter en kvarts ask träffade jag hålet med en sticka som fortfarande brann, och efter en stunds rökutveckling vågade jag släppa i ännu en brinnande sticka på lite närmare avstånd. Lite primitivt, men nu var den iallafall klar för heta arbeten.
Först värmde och snurrade jag bensinkransstosen för att skapa rena kontaktytor och en spalt för flussmedel att krypa ner i, och därefter använde jag vanligt lödtennsfluss för rengöring i skarven.
Därefter provade jag att löda stosen med vanligt lödtenn, men det ville inte krypa ner ordentligt hur jag än värmde.
Istället provade jag med ett lod avsett för aluminium/zink, alltså ett lod som smälter tidigt (ca 375 grader C) men som är starkare än tennlod.  Det kröp ner bättre.
Anledningen till att använda detta svaga lod är att det är mycket tenn på tanken, vilket smälter redan vid låga temperaturer.
Starkare lod kräver som regel högre temperatur, men högre temperatur medför också risken att tanken delar sig på oönskade ställen...
Det finns någon bild i Old Bastard tråden...

Om du ska löda tank med tenn så använd karroseritenn det fungerar bra

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 04, 2014, 23:00:15 PM »
Aha, tack för tipset!
...it can be done.