Författare Ämne: Knödler 2.  (läst 9675 gånger)

econoline

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
Knödler 2.
« skrivet: juli 22, 2014, 15:55:53 PM »
Projekt Knödler 2 är nu startat. Detta består i dagsläget av ett Kinesiskt skogsvrak,  donerat av en kollega. Denna sägs aldrig ha fungerat tillfredsställande, då kedjan ständigt hoppat av. Felet är nu hittat av auktoriserad Knödler expert. Felet består i att maskinen saknar kedjespänning på dragkedjan. Nu efter drygt 2 års förvaring utomhus, har det mesta av den Kinesiska ytbehandlingen sagt upp sej. Virearna sitter fast, förgasaren har ärgat ihop mm. mm. En utmaning kort sagt. Denna kanske får bli en vinter maskin, till NSV. 2015, vi får se!
Knödler 1

econoline

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2014, 19:51:36 PM »
Börjar redan efter ett par timmar att kännas bättre. " Less is more". Tidigare ägaren skall vara glad att han inte kom iväg på detta åkdon, då baknavet visat sej vara av sk. fixie typ. Frihjul saknas så tramporna förvandlas till köttkvarnar vid hög fart.
Knödler 1

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2014, 22:11:59 PM »
Haha... Spännande.  Men den har hamnat i rätta händer nu. Se till att behålla den fina patinan den fått ;)
Try and Error...:-)

Masen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Bikerboyz.se
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2014, 08:29:42 AM »
Nej inget patina skit  >:( Lackat och fins skall det vara  ;)

econoline

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2014, 12:34:53 PM »
Håller med! Lackat och fint, sen kan man göra det på ett sätt så det ser antikt ut ändå.
Knödler1  har i alla fall blivit uppskattad och många har trott att det är en gammal krigare
som putsats upp. Sen kan ju inte en 3:år gammal Kines kallas patinerad, bara ett bevis
på dålig kvalitet på materialet och ytbehandlingar. En trampsykel från 60: talet är sällan
lika risig. Men jag ska ge den lite kärlek så får vi se hur det slutar.
Till sist en fråga? Hur ser jag om det är en 50cc eller 66cc , utan att plocka isär motorn?
"Ride hard and take care."
Knödler 1

Masen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Bikerboyz.se
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2014, 20:20:19 PM »
Om du har en 50cc att jämföra med så är cylindern lite större. Det syns ganska tydligt.

econoline

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2014, 22:39:04 PM »
Ok! jag ska försöka jämföra, men Sandelco 50 snurran är en "vintage" med rundade flänsar. Knödler 2 har den vanliga 4:kantiga cyllen. Kanske skiljer det på höjden? // Anders.
Knödler 1

econoline

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2014, 20:39:00 PM »
 :Idag kom en. Låda från Tyskland. Denna gång med en omgång däck av den slätrakade sorten. Sliks av modellen schwalbe Kojak Performance. Hoppas dom ger bra grepp.  8)
« Senast ändrad: augusti 17, 2014, 19:59:24 PM av econoline »
Knödler 1

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2014, 15:48:14 PM »
Snygga däck där Anders! Bra friktion på Hedemora.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

econoline

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2014, 17:34:48 PM »
Nja! På Hedemora blir det Knödler och fatfrank. Sliksen får hamna på 2:an. Den kommer att bli lite rejsigare m bla skivbroms.
« Senast ändrad: augusti 07, 2014, 17:39:55 PM av econoline »
Knödler 1

econoline

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #10 skrivet: augusti 15, 2014, 21:24:37 PM »
En "schwin" springer gaffel är inhandlad på ebay. Kommer från USA om någon vecka. Sen får man smida ok fäste till skivbromsen. Ska bli kul ;)
Knödler 1

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #11 skrivet: augusti 17, 2014, 09:19:17 AM »
Skivbromsar på Hedemora är grejen. Men det fixar ju du till nästa gång. Undrar vems bromsar som säger upp sig först där förresten?
Power for your bike. Fuel for your dreams.

econoline

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #12 skrivet: augusti 17, 2014, 19:03:27 PM »
Var ute och åkte i Skuskär igår, fick bromsa för en bil. Märkte att cykel bromsen inte är mycket att ha, fick nämligen stampa till rejält, med låsning som följd. Det pep till i asfalten som när man var grabb och sladdade med cykeln. Hur som så hände ingen olycka. Stil får gå före funktion denna gång, och varken BTR hojjar eller speedway maskiner har ju broms så det fixar sej nog. ;D 8) :o
Knödler 1

BamCe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #13 skrivet: augusti 19, 2014, 13:24:54 PM »
Om du vill ha nått som ser lite mer tidsenligt ut typ så har jag hittat en snubbe som säljer gammeldags trumbromsar för 150:- och hela hjul med trumbroms för typ 300:- eller 400:-

econoline

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Knödler 2.
« Svar #14 skrivet: september 01, 2014, 18:01:18 PM »
Idag kom ett paket från USA, med en springer gaffel och tillhörande lagersats. Kommer att sitta som en fläskläpp på tvåan.
Knödler 1