Författare Ämne: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser  (läst 8877 gånger)

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« skrivet: januari 19, 2014, 21:35:24 PM »
Biltema har en Cruiser som funnits av och till under några år. Den är ett bra utgångsämne till en vardagsmoppe. Den är nog slut i de flesta butiker nu men finns ofta begagnad att köpa på blocket. Finns även olika varianter och hos andra tillverkare. Originalet kommer från amerikanska Schwinn.
Man sitter bra och har tillgång till dubbla bromsar. Trampbroms bak och fälgbroms fram. Aldrig fel om man ska bromsa snabbt och effektivt. Cykeln har kraftiga fälgar och däck samt stabil ram.
Det här är en bygganvisning hur man bygger ihop sin egen med hjälp av ett Sandelco 50 kit (1700sek) eller Sandelco 66 kit(2100 sek) www.sandelco.se
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2014, 21:41:38 PM »
I lådan finns allt du behöver. Motor med drivlina, montagebeslag, tank och handtag. Det medföljer även verktyg för bl.a. demontering om du mot förmodan skulle få för dig att trimma. På en eller ett par kvällar är du klar med ditt bygge. Om något strular finns support att tillgå här eller på webb/mail/telefon.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« Svar #2 skrivet: januari 19, 2014, 21:45:18 PM »
Så här ser den ut när den blev klar.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« Svar #3 skrivet: januari 19, 2014, 21:56:36 PM »
Vi börjar med baknavet som skall klämmas fast på ekrarna. Ibland blir man tvunget att öppna upp frigångshålet i mitten för att få plats. Bäst är att använda en svarv, har du inte tillgång till en sådan så kan vi hjälpa till med detta. Allternativ fungerar det bra om man borrar mindre hål och sedan sågar upp med sticksåg. Det är inte allt för exakt för styrningen är mot ekrarna och inte mot centrum.
I det här fallet behöver vi öppna upp från 37 till till 41mm.

Innan vi ger oss på att skruva fast drevet mot ekrarna så måste vi montera bort bromsarmen.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« Svar #4 skrivet: januari 19, 2014, 22:17:06 PM »
Med i kittet finns det två gummipackningar som skall läggas på varsin sida om ekrarna. Drevet kan monteras åt olika håll. Se till att du får drevet åt det håll som ger bäst frigång för kedjan mot ramen. Provmontera motorn och kolla med kedjan. I det här fallet och oftast skall skålen vara utåt.

Montera drevet med skruvar, brickor och muttrarna som ligger i samma påse som gummipackningarna. Innan du du dragit åt så monterar du upp hjulet på den upp och nervända cykeln. På så sätt så ser du lättast så att det blir kastfritt när du sedan drar fast det hela.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« Svar #5 skrivet: januari 20, 2014, 22:39:15 PM »
När du fått ihop allt så se till att bromsarm och skruvskallarna på drevet inte krockar med varandra. Här är det tight och bromsarmen har fått lite massage innan återmontering.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« Svar #6 skrivet: januari 20, 2014, 22:52:14 PM »
Dax att montera motorn i ramen. På normala ramar med rakt nedre rör så passar motorn direkt. Här får vi förlänga främre fästet för att det skall passa. En 32mm avgasklammer 79-2332, pinnskruv M6 86-748 och förlängningsmutter M6 19-515 ger ett stabilt främre motorfäste. Muttern får du kapa till rätt längd.


« Senast ändrad: januari 21, 2014, 08:42:07 AM av Benke »
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« Svar #7 skrivet: januari 20, 2014, 22:56:30 PM »
För att motorn ska få lite dämpning och ramen skyddas kan man lägga några varv cykelslang mellan motorfäste och ram.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« Svar #8 skrivet: januari 21, 2014, 22:55:43 PM »
Nu kan vi montera dit kedjan. Börja med att trycka in kopplingen och mata in kedjan runt drevet.

Montera kedjespännaren så att kedjan går fritt från nedre röret och så att du kan reglera spänningen ordentligt.

kapa kedjan till rätt längd med en kedjespräckare eller slipa av stiftet och tryck ur sprinten.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« Svar #9 skrivet: januari 24, 2014, 22:00:41 PM »
Gashantaget på höger sida har ett stift av plast som skall låsas i styret. Var försiktigt då det lätt går av om man vrider på handtaget innan det är fastspänt. Se till att handtaget kommer i rätt läge genom att markera stiftet med lite färg eller tusch. Tejpa styret och markera position genom att trycka ner stiftet på rätt ställe.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« Svar #10 skrivet: januari 24, 2014, 22:02:38 PM »
Gör ett körnslag i märket och borra ett hål i styret. Dra fast handtaget.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« Svar #11 skrivet: januari 24, 2014, 22:06:24 PM »
Dra fast förgasaren mot cylindern. Se till att gummipackningen sitter på plats mellan insugsrör och förgasare och att vajern till trotteln rör sig ordentligt. Spänn fast vajern i ramen med plastband eller liknande.
« Senast ändrad: januari 26, 2014, 15:31:18 PM av Benke »
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bygginstruktion: Sandelco BT Cruiser
« Svar #12 skrivet: januari 26, 2014, 16:24:12 PM »
CDI boxen som ger gnistan till tändstiftet monteras på främre röret. Svart till svart och blå till blå. Från gashantaget kommer två kablar som skall kopplas på samma svart och blå. Det är dödarknappen som du använder när du stänger av motorn. Den vita kabel ger 6V med jord(ramen) och används för belysning fram och bak.
Power for your bike. Fuel for your dreams.