Författare Ämne: Balansering  (läst 3955 gånger)

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
Balansering
« skrivet: oktober 15, 2013, 07:43:32 AM »
Balansering är väl nästa spännande område för dessa motorer. När vi nu höjer kompressionen så vill de varva mer och då blir nästa begränsande faktor det som sker i bottendelen av motor. Jag inbillar mig att Sandelcos motor är något bättre än min då den inte har skruvade vikter på vevaxeln. Finns mycket att vinna med en balanserad vevaxel.
Try and Error...:-)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Balansering
« Svar #1 skrivet: oktober 15, 2013, 21:33:25 PM »
Instämmer, och ett närliggande område till balansering är ju riktning, särskilt som vissa vevaxlar är mer skeva än gamla ladugårdsdörrar...
Även här har ju Furious gjort ett pionjär-arbete som vi hoppas du vill berätta mer om!
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Balansering
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2013, 20:49:16 PM »
Holle Racer har en vevaxel av den äldre modellen, lika den som Furious Hermes har. Den är riktad med expanderande verktyg bestående av skruv och mutter. Verktyget monterades mellan halvorna och justerades så att halvorna blev parallella. Parallelliteten innan montage ligger inom 0,1mm.
Troligen blir måttet större efter att man monterat ihop halvorna igen vilket är ett problem som även finns från fabrik.
Resultatet efter balansering är en mer varvvillig motor som med moderat trimning gjort närmare 60 km/h.

Man måste skilja på kast/parallellitet och balansering. Kast mellan lagerlägena och vevaxelhalvorna är form och lägestoleranser och balansering är obalans. Den senare har vi en del att lära oss om. Den tidigare skall jag snart ge mig på med en racemotor för Norn Speed Weekend #2. Mer om det senare.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Balansering
« Svar #3 skrivet: november 29, 2013, 15:41:52 PM »
Jag har riktat vevaxeln som Benke beskrivit sedan svetsad fast tappen mellan vevhalvorna. För att linjera lagerlägena bättre la jag på dessa ytor med svetsen och sedan upp i svarven och med hjälp av en enkel fixtur svarvade dessa.

Nu har jag även vägt upp lilländan på vevstaken och vad kolven med kolvbult och kolvringar väger. Sedan har jag mätat och räknat ut hur mycket man har tagit bort i balansvikterna som är skruvade på vevaxeln. Märkte då att man hade en utbalansering av den uppmätta vikten på  ca 39%. Så jag har fräst ur dessa urtag så jag har nu nått en utbalansering på ca 51%.

Har haft lite problem med förgasaren nu efter ihop montering, men igår kväll har jag bytt förgasare till en med större justeringsmöjligheter. Så nu kan jag få den att varva upp mer. Kände under den lilla provtur igår kväll inga tokvibrationer som tidigare dykt upp vid vissa varvtal.. ;D
Try and Error...:-)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Balansering
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2014, 01:12:24 AM »
Jaha, nu är det min tur att fundera på balansering...
Jag har ingenting att utgå ifrån då jag helt tagit bort motvikterna på vevaxeln. Tanken är att få en mycket rapp karaktär i motorn; tomgång/lågfart har inte direkt dominerat behovsanalysen...
Nå, jag har riktat vevaxeln, joxat litegrann för att höja vevhuskompressionen och tillsammans med reducerad vikt i det roterande partiet hoppas jag att det bli en livlig motor för t ex rundbana på is, från mellanregistret och uppåt.
Nå, så här ser vikterna för ingående komponenter ut:
Vevstake: 70 gram

Kolv med tillbehör: 77 gram

Vevtapp med lager: 41,5 gram

Vevaxel, vevstake, tapp och lager: 673 gram

Hur mycket ska jag lätta vevaxeln?
« Senast ändrad: februari 16, 2014, 15:09:01 PM av Boa »
...it can be done.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Balansering
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2014, 19:49:14 PM »
Du ska inte lätta lägg på mer massa... ;D
Så den orkar mer
Try and Error...:-)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Balansering
« Svar #6 skrivet: februari 16, 2014, 20:12:34 PM »
Mmm, jag har hört det sägas, men är tveksam tills jag provat...
Anledningen är att det är känt att balansaxlar i en motorcykelmotor t ex tar ca 3% effekt, men förvisso ger en trevligare gång.
Omvänt bör det alltså ge effekt att ta bort roterande massa.
Dessutom producerar roterande massa ingen effekt, men den kan lagra den.
Nå, jag vill inte ha en trevlig gång, jag vill vara först ut ur kurvan, och då vill jag inte lagra in effekten innan jag tar ut den...
Vi får väl se om jag får ångra att jag förstört ett vevparti, jag lovar att vara objektiv och ärlig!
- nä, jag är inte säker på vad jag gör... :-)
« Senast ändrad: februari 16, 2014, 20:16:43 PM av Boa »
...it can be done.

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Balansering
« Svar #7 skrivet: februari 17, 2014, 23:48:43 PM »
Haha....
Ja men vad jag såg så har du ju redan lagt på mer massa...... ;D
Try and Error...:-)

Furious Hermes

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • just go fast....faster......fastest
    • Visa profil
SV: Balansering
« Svar #8 skrivet: april 01, 2014, 20:49:21 PM »
Sony att jag inte har svarat på den egentliga frågan, Boa.
Ja måste veta hur mycket verkstaden lilla väger när den hänger ut med avlastade storända.
Try and Error...:-)

Peter Ingvarsson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Balansering
« Svar #9 skrivet: juli 29, 2016, 17:07:48 PM »
https://suzukimoped.wordpress.com/category/balansering-av-vevaxel/

Här är en bra förklaring på Balansering.

patriknills8

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Balansering
« Svar #10 skrivet: november 04, 2016, 16:13:42 PM »
Oftast är det så att tillverkaren har gjort en prototyp av vevaxel och balanserat denna och sedan tillverkas mängder av vevaxlar med denna prototyp som mall. Problemet uppstår med obalans vid tex kolv byte, då en betydligt tyngre kolv användes, då faller allt vad balansering heter och vibrationer uppstår.
"Gräl med en drucken drabbar en som ej är där"(Publilius Syrus)
på var hemsida kan du köpa cyklar med upp till 40% rabatt hos Wiggle