Författare Ämne: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn  (läst 43989 gånger)

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #15 skrivet: september 28, 2013, 23:35:58 PM »
Jag är full av beundran! Respekt Boa!
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #16 skrivet: september 29, 2013, 22:01:24 PM »
Leverans utförd.

Toppen har hemisfäriskt förbränningsrum, och med nuvarande utformning och högre komp än 10:1 börjar tändstiftet interferera med kolven, så det fick räcka så. Får rita lite på det.

Min första topp hade 118 graders vinkel på ett koniskt förbränningsrum, och då går det att höja kompressionsförhållandet mer.
Nå, jag minskade toppens totalhöjd från ca 50 mm till ca 42 mm, kom gärna med feedback på om den fortfarande är för hög.


Tror att jag ska minska höjden på kylflänsarna och lägga lite material på undersidan istället på nästa topp.
Kanske även försöka få samma rundning på överdelen av kylflänsarna (sett framifrån/bakifrån) som det är på sidan (sett uppifrån)?
Jag räknar med att det ska bli två toppar till ur min materialbit, men jag gör dom en och en så jag kan korrigera mellan varje.
« Senast ändrad: september 29, 2013, 22:34:18 PM av Boa »
...it can be done.

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #17 skrivet: september 30, 2013, 11:23:42 AM »
Ett mästerverk! Jag blir definitivt kund när alla tester är avklarade!!!!
Funktion före form

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #18 skrivet: september 30, 2013, 12:27:03 PM »
Tack för det!
Ska jobba hårt för att förenkla produktionen så priserna bli rimliga, men innan dess tar jag gärna emot feedback och tillverkar ytterligare någon prototyp som kan och ska testas grundligt.
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #19 skrivet: september 30, 2013, 15:43:24 PM »
0joj, till och med snyggare i verkligheten. Coolt som fan!
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #20 skrivet: september 30, 2013, 17:09:27 PM »
Inte så tokigt:


...it can be done.

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #21 skrivet: september 30, 2013, 21:56:47 PM »
Ser även bra ut monterad!
Funktion före form

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #22 skrivet: september 30, 2013, 23:18:46 PM »
Kan du tillverka detta?
Funktion före form

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #23 skrivet: oktober 01, 2013, 08:20:47 AM »
Hmm, kylflänsar och liknande tunna material innebär mycket vibrationer men små skär och långsam (dyr) produktion som följd. Enkelt uttryckt kan man nog säga "ju grövre desto billigare, och tvärt om"...
Har du gjort ritningen David? I så fall är jag impad, ännu en sträng på din lyra!
Dock hittar jag en klassisk tankevurpa (om jag förstått det rätt):
Den övre vyn som visar det svarvade ämnet med ca 10 mm midja: midjan kommer vara 10 mm i diameter, så det kommer bli mycket kylflänsar inne i förbränningsrummet. Kanske har jag missförstått, jag ska titta på en större skärm.
...it can be done.

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #24 skrivet: oktober 01, 2013, 09:37:35 AM »
Hmm, kylflänsar och liknande tunna material innebär mycket vibrationer men små skär och långsam (dyr) produktion som följd. Enkelt uttryckt kan man nog säga "ju grövre desto billigare, och tvärt om"...
Har du gjort ritningen David? I så fall är jag impad, ännu en sträng på din lyra!
Dock hittar jag en klassisk tankevurpa (om jag förstått det rätt):
Den övre vyn som visar det svarvade ämnet med ca 10 mm midja: midjan kommer vara 10 mm i diameter, så det kommer bli mycket kylflänsar inne i förbränningsrummet. Kanske har jag missförstått, jag ska titta på en större skärm.

Jo jag slängde ihop den lite snabbt igår.

Tanken är att det är en sandwich-modell att kylflänsen inte har någon förbränningsrum. Förbränningsrummet gör man i ett separat aluminiumbit. Sedan monterar man förbränningsrumsblocket och kylflänsen på cylindern och spänner fast med pinbultarna. Då kan du göra kylflänsar på löpande band sedan göra enkla custum förbränningsrum efter kundens önskemål i ett separat alu stycke. Det får ner kostnaderna för kunden som kan köpa olika förbränningsrum utan att behöva betala för jobbet för kylflänsen. Unikt? Iden kommer från hur man kyler ner processorer genom att klämma på en separat kylfläns.

Kom på det du såg att midjan blir för smal för att det ska finnas något att spänna fast förbränningsrummet på. midjan måste vara lika tjock som förbränningsrumsblocket. 

Men det finns ju möjlighet att egentligen använda originaltoppen som kylfläns som monteras på förbränningsrumsblocket. Bara att sätta dit längre pin-bultar och spänna på. Kanske någon typ av alupasta mellan så det blir bra kontakt.
Funktion före form

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #25 skrivet: oktober 01, 2013, 09:56:11 AM »
Gott, då är jag med.
Jag tror definitivt att det kan funka med utbytbara förbränningsrum i originaltoppen, och jag har skaffade silverpasta (dyyrt skit) för någon månad sen för att testa (men sen blev jag mer sugen på en hel billet-topp, så därför kom den först). Tror jag såg det en snöskotertidning, dom brukar visst använda lösa förbränningsrum.
Det blir billigare materialkostnad och mindre bearbetningskostnad om man kan använda originaltoppens kylflänsar.
Vi fortsätter utveckla båda koncepten!
Rita gärna mer, jag ska lägga upp en bild av en kluven topp så det blir lättare att se vad man har att förhålla sig till.
« Senast ändrad: oktober 01, 2013, 09:58:27 AM av Boa »
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #26 skrivet: oktober 01, 2013, 20:05:57 PM »
En kapad topp, men notera att den är ursvarvad.

En orörd och en rörd kan man kanske säga?
...it can be done.

Stiffy

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #27 skrivet: oktober 04, 2013, 01:46:18 AM »
heeeeeelt fantastiskt!

med tanke på dyra produktionstider så tycker jag det vore mycket effektivare att gjuta framöver.
prototypen finns nu :)
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #28 skrivet: oktober 04, 2013, 12:43:55 PM »
heeeeeelt fantastiskt!

med tanke på dyra produktionstider så tycker jag det vore mycket effektivare att gjuta framöver.
prototypen finns nu :)

Och du kan tekniken?
Funktion före form

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Utveckling av ny topp till Sandelco-motorn
« Svar #29 skrivet: oktober 07, 2013, 23:01:55 PM »
Vi får väl ta och lära oss då...
...it can be done.