Javisst!
(Ojdå, här skrev jag visst inte vad jag gjorde, fyller i från "Old Bastard"-tråden...)
Bensintanken fick ligga i sitt saltsyrabad några dagar, och efteråt tvättades den med avfettning, förtunning och slutligen T-sprit. Här ska jag villigt erkänna att jag inte hade någon riktig detaljplan för hur det här skulle gå till...
Efter några timmars avdunstning provade jag med skräckblandad förtjusning att kasta brinnande tändstickor mot tanken på behörigt avstånd. Efter en kvarts ask träffade jag hålet med en sticka som fortfarande brann, och efter en stunds rökutveckling vågade jag släppa i ännu en brinnande sticka på lite närmare avstånd. Lite primitivt, men nu var den iallafall klar för heta arbeten.
Först värmde och snurrade jag bensinkransstosen för att skapa rena kontaktytor och en spalt för flussmedel att krypa ner i, och därefter använde jag vanligt lödtennsfluss för rengöring i skarven.
Därefter provade jag att löda stosen med vanligt lödtenn, men det ville inte krypa ner ordentligt hur jag än värmde.
Istället provade jag med ett lod avsett för aluminium/zink, alltså ett lod som smälter tidigt (ca 375 grader C) men som är starkare än tennlod. Det kröp ner bättre.
Anledningen till att använda detta svaga lod är att det är mycket tenn på tanken, vilket smälter redan vid låga temperaturer.
Starkare lod kräver som regel högre temperatur, men högre temperatur medför också risken att tanken delar sig på oönskade ställen...
Det finns någon bild i Old Bastard tråden...