Författare Ämne: Bromsbänk  (läst 30976 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Bromsbänk
« skrivet: juli 03, 2013, 11:48:18 AM »
Blogg för planering och byggande av bromsbänk.

Fyll tråden med ideer på hur bänken ska byggas.

/David
Funktion före form

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2013, 11:59:06 AM »
Vi måste som sagt få till en bra bänk för att mäta effekt på våra motorer. Vem är starkast, snabbast eller snyggast?
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2013, 12:44:53 PM »
Vi har ju lite idéer om hur mycket toppeffekt vi behöver kunna mäta, och hur vi kan gå tillväga, men vet nån hur mycket vridmoment vi behöver mäta, och hur man gör?
...it can be done.

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2013, 10:41:32 AM »
Här är en bra blogg hur man bygger en bänk för att mäta hk.

http://m.instructables.com/id/Bike-Dyno-convert-your-pedal-power-to-HORSEPOWER/
Funktion före form

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Bromsbänk
« Svar #4 skrivet: oktober 13, 2013, 14:14:11 PM »
Så, jag tänkte erbjuda mina tjänster så YB Normal får en bromsbänk. Jag tillverkar det jag kan som bestäms inom ramen för projektet. Jag kommer naturligtvis protestera om det blir för komplicerat, men jag förväntar mig att lägga ett antal timmar på detta, kanske 20-30 timmars maskintid?
Kan vi som första beslut bestämma att material och delar bekostas av garagekassan?
« Senast ändrad: oktober 13, 2013, 14:42:06 PM av Boa »
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #5 skrivet: oktober 13, 2013, 14:29:49 PM »
David, din tråd ovan är väldigt intressant som utgångsämne för vidare diskussion tycker jag.
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #6 skrivet: oktober 13, 2013, 18:22:33 PM »
Jag har material till gavlar och en färddator som bl.a ger rpm och temperatur. Absolut skall vi använda kassan till detta.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #7 skrivet: oktober 16, 2013, 08:10:19 AM »
Ok, det är bestämt att kostnaden delas mellan Sandelco och YB Normal.
Vi har diskuterat möjligheten att använda ett löpband som utgångsämne för att spara tid och kanske pengar.
Frågan är om löpbandets konstruktion och motor klarar effekten vi vill mäta? Vid 60-70 knyck mot valsarna snurrar dom väldigt fort, och då vill man inte att det ska börja dela på sig...
En annan fråga är om man inte skulle kunna beräkna vridmomentet om man använder en stor massa i valsarna? I så fall blir det ännu viktigare med ett kraftigt chassie.
Jag och Benke röstar för att bygga från scratch.
...it can be done.

Stiffy

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #8 skrivet: oktober 16, 2013, 11:30:09 AM »
jag lutar mer åt att bygga om befintlig löpband, mest för att då har man i princip redan alla delar man behöver - motor, ramverk, rollers. bygga från scratch verkar mycket mer komplicerad i min hjärna..

motorn måste naturligtvis funka som generator..
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #9 skrivet: oktober 16, 2013, 16:04:34 PM »
Jag har förstått att människan utvecklar i normala till goda fall ca 300 Watt och att toppfarten för löpbandet är kanske 25 km/h, medan våra motorer lämnar 4-5 gånger så hög effekt och 2-3 gånger så hög hastighet redan med bara högkomp-toppar... Det känns riskabelt att lägga tid och pengar på en teknik som är dimensionerad för endast en liten del av den last vi vill mäta tycker jag. Jag tror vi kommer rätt långt med samma pengar och lite mer eget arbete (jag är beredd att stå i verkstan).
Stiffy, jag är rädd att din motor inte kommer gå att köra i en klen bromsbänk, den är ju nästan 4 gånger så stor som våra...!
Sen har jag förstått att man räknar ut vridmomentet om man vet Hkr och varvtal. Är ni med på det?
...it can be done.

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #10 skrivet: oktober 16, 2013, 20:29:01 PM »
Den enda faktorn som kan ta sönder elmotorn är värme. En bra fläkt så har du en som klarar mer varv.

Hittade denna formel som vi kan använda för att räkna ut nm:

 hk=Nm x RPM x Pi / 30 000 x 1,36
« Senast ändrad: oktober 16, 2013, 20:40:40 PM av Mefistofeles »
Funktion före form

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #11 skrivet: oktober 16, 2013, 21:30:38 PM »
Effekten måste nog tas om hand annars får du väl inget motstånd att mäta Mefistofeles?

Föreslår att vi bygger en ram av fyrkantsrör som fylls med betong. På ramen monterar vi två rullar i lagerbockar. En av rullarna kan ha en startmotor från t. ex bubbla, (som jag har flera av) för start. Den andra monterar vi en generator som kan vara en motor eller hellre en generator som är till för detta. Energin kan brännas upp i värme eller vatten som pumpas. Allternativt har jag en startdynamo från en båtmotor som fungerar som startmotor och generator?

För att mäta moment så är det nog bäst att varva upp en tyngd över en tid. Detta för att efterlikna cykeln med gubbe på.
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #12 skrivet: oktober 16, 2013, 22:20:20 PM »
Elmotorn är lätt att byta ut, men om chassiet är för vekt, valsarna för klena och kraftöverföringen mellan vals och motor är dimensionerad för 10-20% av den last vi vill mäta så kan det uppstå problem efter problem, och får vi kanske börja om från början fortare än man tror.
Jag tror på en kraftig, tung ram som står still och inte flexar när man vid fullt spett får upp valsarna i bortåt 8-10 tusen varv, och som klarar att man fortsätter att trimma för att få ut mer effekt. Idén är bra, men jag vill ha lite marginal för framtiden... Mer stål.
...it can be done.

Masen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Bikerboyz.se
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #13 skrivet: november 23, 2013, 21:44:18 PM »
Detta är rena Grekiskan för min del ända tills jag läste att ramen skall fyllas med Betong: jag kan sponsra med Betong och en hjälpande hand vid byggandet.. mattematiken överlåter jag åt er.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Bromsbänk
« Svar #14 skrivet: november 25, 2013, 23:06:17 PM »
Vi köper material till ramen på fredag. Det gäller att smida medans vi har en betongfyllare uppradad!
Power for your bike. Fuel for your dreams.