Författare Ämne: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer  (läst 9944 gånger)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« skrivet: juli 11, 2013, 14:33:41 PM »
För- och nackdelar med att använda lustgas för effekthöjning på små tvåtaktsmotorer.
...it can be done.

Stiffy

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2013, 17:38:03 PM »
berätta då!
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2013, 22:20:17 PM »
:-)
Jo, lustgasen har ju fördelen att den kan ge mycket effekt med liten arbetsinsats o s v, men i vanlig ordning finns det några begränsningar åxå:
I ett normalt lustgassystem aktiveras solenoiderna (som öppnar gas- och extrabränsletillförseln) med 12 volt. I våra motorer har vi bara 6 volt och knappast kräm nog att öppna två solenoider... Det sista är dock ett antagande som i och för sig bör undersökas.
Ett annat problem skulle kunna vara att det saknas en bränslepump, men för våra effektuttag tror jag det räcker med självfall från tanken.
Så, med en mekanisk aktivering borde man kunna få till ett fungerande lustgassystem, men jag har inte lyckats hitta någon för ändamålet lämplig ventil...
Det närmaste jag kommer är ventilen i en läskmaskin, men den är inte helt enkel att fjärrmanövrera. Det blir nog till att börja tillverka...
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2013, 05:53:34 AM »
Piezokristaller?!
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2013, 09:11:45 AM »
Mm, intressant!
Men jag gissar att även dom behöver ström?
Berätta gärna mer!
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #5 skrivet: juli 12, 2013, 09:22:04 AM »
Jo, just det, man kan köra "torrt" (dvs utan tillskottsbränsle) med ett mkt enkelt mekaniskt system som använder 8 eller 16 grams lustgaspatroner från gräddsifoner.
En 16 grams patron räcker i ca 5 sekunder och när den höjt motorns varvtal och fordonets hastighet så sjunker det INTE tillbaka till "otrimmad" nivå efter när gasen är slut, som man kan tro.
Dock får man ge akt på spikningar eftersom tillskottsbränsle saknas och motorn kan gå magert.
Nackdelen med detta billiga system är tillgången på lustgaspatroner. 8 gram verkar finnas lite överallt, men 16 gram har jag bara fått hem från USA. Dessutom får man inte transportera fyllda tryckkärl med flyg.
...it can be done.

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2013, 09:27:48 AM »
Jag tänker ett modifierat trycklufthantag på styret och startgas som extra bränsle??
Funktion före form

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #7 skrivet: juli 12, 2013, 09:28:29 AM »
Tanken har funnits om min nuvarande setup skulle kunna funka med ett torrt system:
Mikuni 20 mm med huvudmunstycke 150 gör att den går bra vid acceleration på fullgas, men vid fullfart ökar farten ytterligare om jag drar av på gasen... Detta tolkar jag (utan djupare analys) som att den går för fett vid full trottel och maxvarv? Det är då man skulle öppna ett torrt system...!
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #8 skrivet: juli 12, 2013, 09:33:38 AM »
Ja, jag har varit inne på att använda tryckluftsdelar, men dom är dimensionerade för 12 bar och rumstemperatur, lustgasen ligger på 55 bar och -96 grader.
Men det skulle vara värt ett försök!
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #9 skrivet: juli 12, 2013, 13:13:13 PM »

Jag tänker ett modifierat trycklufthantag på styret och startgas som extra bränsle??
Egentligen är det ingen sprutt på lustgasen, den är ungefär som syrerik luft.
Däremot är det ett väldigt bra komplement till bensin som det ju är bra sprutt i, i rätt blandningsförhållande.
Startgas är det åxå bra sprutt i, men jag tror att en motor som går på startgas eller startgas och lustgas kommer gå för magert.
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #10 skrivet: juli 12, 2013, 13:32:39 PM »

Ja, jag har varit inne på att använda tryckluftsdelar, men dom är dimensionerade för 12 bar och rumstemperatur, lustgasen ligger på 55 bar och -96 grader.
Men det skulle vara värt ett försök!
Det fina med att använda elsolenoider istället för mekanik är att placeringen av solenoider/ventilen ska vara så nära motorn som möjligt då man strävar att hålla gasen i vätskeform så länge som möjligt.
Använder man tryckluftsgrejor bör dom alltså helst fjärrmanövreras (t ex med wire?)
Nackdelen är alltså att det blir pyssligt.
...it can be done.

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #11 skrivet: juli 12, 2013, 16:05:41 PM »

Jag tänker ett modifierat trycklufthantag på styret och startgas som extra bränsle??
Egentligen är det ingen sprutt på lustgasen, den är ungefär som syrerik luft.
Däremot är det ett väldigt bra komplement till bensin som det ju är bra sprutt i, i rätt blandningsförhållande.
Startgas är det åxå bra sprutt i, men jag tror att en motor som går på startgas eller startgas och lustgas kommer gå för magert.

Tanken var att handtaget ska öppna lustgasen och startgas. Startgasen är alltså istället för ett tilläggssprut så motorn inte går magert.  Blir ju inte en exakt blandning men borde ge en effektökning.
Funktion före form

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #12 skrivet: juli 12, 2013, 18:00:42 PM »
Tanken är god, men jag tror inte startgasen är lika "fet" som bensin, snarare som Eter eller nåt ditåt?
Bensin är ett ganska bra bränsle för övrigt, lätt att fylla, relativt billigt och har högt energiinnehåll.
...it can be done.

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #13 skrivet: juli 12, 2013, 19:20:53 PM »
Problemet är att installera bränslepump, fuelrail, spridare, styrsystem och 12 v batteri. Startgas = petrolium ether är färdig trycksatt benzen som har samma energi innehåll som bensin.
Funktion före form

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« Svar #14 skrivet: juli 12, 2013, 19:46:54 PM »
En bra sak att veta om flaskor:
DOT-märkta flaskor är godkända av den Amerikanska "Department Of Transportation" och är inte godkända i Europa och får inte fyllas här, vilket avspeglar sig i priset. Kolla det när du köper utrustning.
...it can be done.