Författare Ämne: Old bastard  (läst 28934 gånger)

Boa

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #15 skrivet: augusti 25, 2013, 01:00:45 AM »
Inför Easy Rider på Vega Hamburgerbar kortar jag framgaffeln 40 mm och den resulterande sänkningen tillsammans med avsaknaden av stänkskärm bak gör att jag tycker hon ser längre och bättre ut.
« Senast ändrad: augusti 25, 2013, 11:19:47 AM av Boa »
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: augusti 25, 2013, 01:11:08 AM »
Jag tänkte även snygga till toppen lite, den blev onödigt stor och kylflänsarna blev alldeles för tjocka.
Dock är kylflänsar rätt klena att spänna i, så toppen fick två flygturer tvärs igenom verkstan innan jag var klar. Tur man är snabb på att ducka...!
Först trodde jag att jag tagit bort för mycket på toppen, för när jag legat på fullgas några minuter blev hon svag och började hon sacka.
Det visade sig sen bara vara reedventilen och fuggen som skramlat loss som vanligt, så några snabba med 10:ans nyckel och hon gjorde närmare 60 knyck igen.
« Senast ändrad: augusti 25, 2013, 01:14:27 AM av Boa »
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Old bastard
« Svar #17 skrivet: augusti 25, 2013, 11:45:23 AM »
Vid kortningen av framgaffeln upptäckte jag att tidigare ägare modifierat infästningen mot styrkronan, kanske för att man tappat bort delarna eller av annan för mig oklar anledning. Hur som helst var jag tvungen att svarva till två aluminiumkutsar med urtag för 2/3 av en O-rings tjocklek i ena änden och frigång för M8 rätt igenom, och två mutterstycken M8. Genom att montera aluminiumkutsen närmast styrkronan (heter det det förresten? den övre aluminiumbiten som håller ihop framgaffeln), placera lämplig o-ring och sedan dra dit mutterstycket innan montering i gaffelbenets ände, kunde jag få erforderlig styrning och hållning av gaffelbenen medan jag passade in styrlagret. Styrlagret mår för övrigt inte bra heller, så det blir till att svarva undan där åxå framöver...
Givetvis blir man tvungen att lösa många små problem ideligen, jag har som sagt "aldrig tidigare köpt så mycket problem, så billigt"!
Fast samtidigt tänker jag ungefär som med barnen: "små motorer, små problem".
Ett annat litet problem var att jag vid tillverkningen av toppen mätte tändstiftsgängan på ett tändstift med två tätningsbrickor, så godset blev lite lite för tunnt i toppen. Klantigt.
Jag behövde alltså montera en extra bricka på tändstiftet för att det inte skulle sticka ut för mycket i förbränningsrummet, och den tappade jag förstås bort vid första bästa kritiska tillfälle. Som tur var hade Benke en stegborr, så en vanlig M10 bricka kunde tas upp till 14 mm i pelarborren. Såna enkla jobb tar bortåt en halvtimme innan man hittat material och allt är klart och städat, och dom behöver utföras ideligen. Det är väl antagligen det som är så kul, men man kanske skulle behöva föra bok över alla tokiga "småfix" man gör...
« Senast ändrad: augusti 25, 2013, 22:27:25 PM av Boa »
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Old bastard
« Svar #18 skrivet: augusti 28, 2013, 08:51:00 AM »
Som jag nämnt är den 86 år gamla bensintanken lindrigt tät, på både över och undersida...
På undersidan är det krananslutningens stos i plåten som "väter" och det droppar kanske en droppe per på 5 minuter eller mindre. Detta borde gå att få tätt om man fyller tanken med vatten och löder försiktigt med gassvetsen? Då jag inte har någon erfarenhet av detta tar jag tacksamt emot tips och råd.
På ovansidan är det ett större hål där tankhalvornas omlottskarvning verkar glipa.
Detta kanske går att åtgärda enligt ovan, eller ska man lämna bort tanken till ett proffs så man inte ställer till det?
Slutligen tänkte jag använda riktig 2- eller 3-komponents tanktätning.
« Senast ändrad: augusti 28, 2013, 08:54:59 AM av Boa »
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: augusti 28, 2013, 19:23:09 PM »
Jag älskar att shoppa, särskilt när man får såna där eleganta papperspåsar från fina affären!
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: augusti 29, 2013, 08:30:13 AM »
Så är man då lycklig ägare till ett kit tanktätning.
Förpackningen räcker dock till 2 småtankar, nån som behöver täta tank?
Dessutom sparade jag tid i verkstan och köpte clip-ons istället för att svarva och fräsa...
...it can be done.

Stiffy

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: augusti 30, 2013, 00:42:39 AM »
ho vad det händer grejer! blir kul att se clip-ons clipped on!
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: september 06, 2013, 17:36:20 PM »
Så, då är tanken i ett litet syrabad inför lödning, och jag ska passa på att fixa kabel- och wiredragning.
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Old bastard
« Svar #23 skrivet: september 16, 2013, 21:47:35 PM »
Bensintanken fick ligga i sitt saltsyrabad några dagar, och efteråt tvättades den med avfettning, förtunning och slutligen T-sprit. Här ska jag villigt erkänna att jag inte hade någon riktig detaljplan för hur det här skulle gå till...
Efter några timmars avdunstning provade jag med skräckblandad förtjusning att kasta brinnande tändstickor mot tanken på behörigt avstånd. Efter en kvarts ask träffade jag hålet med en sticka som fortfarande brann, och efter en stunds rökutveckling vågade jag släppa i ännu en brinnande sticka på lite närmare avstånd. Lite primitivt, men nu var den iallafall klar för heta arbeten.
Först värmde och snurrade jag bensinkransstosen för att skapa rena kontaktytor och en spalt för flussmedel att krypa ner i, och därefter använde jag vanligt lödtennsfluss för rengöring i skarven.
Därefter provade jag att löda stosen med vanligt lödtenn, men det ville inte krypa ner ordentligt hur jag än värmde.
Istället provade jag med ett lod avsett för aluminium/zink, alltså ett lod som smälter tidigt (ca 375 grader C) men som är starkare än tennlod.  Det kröp ner bättre.
Anledningen till att använda detta svaga lod är att det är mycket tenn på tanken, vilket smälter redan vid låga temperaturer.
Starkare lod kräver som regel högre temperatur, men högre temperatur medför också risken att tanken delar sig på oönskade ställen...
Nå, så här ser det ut nu:
« Senast ändrad: september 16, 2013, 22:40:37 PM av Boa »
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: september 17, 2013, 10:51:36 AM »
Sprickan på ovansidan av tanken törs jag inte göra något åt, risken för större hål vid värmning är betydande och den verkar inte spricka vidare.
Dock kommer det nog inte vara något problem när tanktätningsguckan kommit på plats, den ska täta betydligt större hål än så.
...it can be done.

Benke

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: september 17, 2013, 22:48:18 PM »
Snyggt jobbat Boa!
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: oktober 12, 2013, 13:55:19 PM »
Jaha, så har man gjort ytterligare ett fåfängt försök att bli snabbast i gänget, men det har man sällan något för.
Först och främst behövde bultarna vid insuget fästas bättre, som tidigare nämnts skramlar reeden och fuggen av med jämna mellanrum, och ett fix med HeliCoil hjälpte inte särskilt länge.
Det är lika bra att göra det ordentligt tänkte jag, och borrade och gängade M10 istället för M6.
M10 bulten svarvade jag ner och gängade M6.

Det har funkat bra.
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Old bastard
« Svar #27 skrivet: oktober 12, 2013, 16:44:50 PM »
Sen tänkte jag höja kompressionsförhållandet lite till, så nu har motorn följande data:

Vändkantshöjd: -0,35 (negativ, sticker alltså upp ovanför cylinderns överkant)
Topplockspackning: 0
Squishhöjd: 1,05-0,35 vändkantshöjd=0,7 mm
Squishvolym: 0,88 cc
Förbränningsrumsvolym: 2,5 cc
Slaglängd: 38,0 mm
Borrning: 40,0 mm
Slagvolym: 47,75 cc
Komp. förh: 14,1:1
Bränsle: Shell V-power 98 oktan + CRC Oktanbooster (0,5% inblandning) och 3% Statoil tvåtaktsolja.
Detta har givit en högvarvig motor, men bottendraget har inte förbättrats alls.
Efter en stunds fullvarvskörning blir hon kraftlös, och efter kylning med vatten på topp och cylinder går hon bättre en liten stund igen, så det kan vara ett värmerelaterat problem.
Det blir till att göra en ny topp med bättre kylning.
« Senast ändrad: oktober 12, 2013, 17:55:30 PM av Boa »
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Old bastard
« Svar #28 skrivet: oktober 12, 2013, 17:27:01 PM »
Lustgassystemet är monterat och testat.
Det är ett torrt system (alltså utan tillskottsbränsle), bestående av en 12 Oz (ca 340 gram) flaska, en liten 6 A solenoid, ett 12 volts batteri, en 10 A säkring, en torr nossel med 10:ans munstycke (0,010"), två stålomspunna slangar och en aktiveringsknapp i form av original dödarknapp.

Lustgasbestyckningen ska teoretiskt ge 5 Hkr i tillskott men då tillskottsbränsle saknas är risken stor att motorn går magert.
På fullgas måste man med dagens förgasarbestyckning (Mikuni 20 mm och 150 huvudmunstycke) utan lustgas dra av gasen till mellan trekvartsgas och halvgas för att få ut högsta fart, vilket är ett tecken på att hon går för fett.
Aktiverar man lustgasen vid låga motorvarv tvärdör hon, men vi maxvarv och full belastning kan man få ca 1000 rpm till med lustgasen. Efter en liten stund (10-15 sekunder?) börjar hon gå dåligt, och det märks tydligt att hon är knastrande varm.
I framtiden ska extra bränsletillskott genom bränslepump och bränslesolenoid provas, vilket skulle kunna ge bättre kylning och mer effekt.
« Senast ändrad: oktober 12, 2013, 21:08:44 PM av Boa »
...it can be done.

Boa

• Sr. Member
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Old bastard
« Svar #29 skrivet: oktober 18, 2013, 23:41:05 PM »
Nu börjar det bli mörkt ute flickor, jag behöver lyse...
Benke hade en fin sökarlampa som saknade vitala delar, den köpte jag och tänkte ha på hojen. Dock hade General Electrics konstruktör förbisett detta scenario, varför jag nu är nödgad att konstruera ett eget fäste.
Först förbereds framgaffeln med ett 8 mm hål för bult med kula:

Sen är det bara resten kvar.
...it can be done.