Författare Ämne: Old bastard  (läst 28540 gånger)

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
Old bastard
« skrivet: juli 07, 2013, 13:53:55 PM »
Motorcykel från 1927 väcks till liv med Sandelco-motor...
...it can be done.

Mefistofeles

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2013, 17:02:46 PM »
Vill se bilder!
Funktion före form

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2013, 17:57:49 PM »
Well...
Det hela började med att jag skulle hämta en tank jag köpt av Mats Olofsson i Solna, på Tradera.
Väl hos den gode Mats fick jag syn på ett chassi från en Rex TT Super Sport från 1927, bestående av ram och tank.
Original hade denna lilla motorcykel en encylindrig 175 cc motor på ca 3 hkr.
Efter lite förhandling åkte jag hem med nämnda chassi, två fälgar och en Husqvarna sidventils V-Twin på 550 cc från en HVA 180 1928. Motorn på 15 Hkr visade sig vara för stor för detta chassi (både i effekt och till fysiska mått) och kommer inte nämnas mer i denna tråd, den får bli ett eget spår när/om det blir dags...
Chassiet fick stå till sig något år innan jag inser att det nog skulle kunna bli ganska bra att använda en liten Sandelco-snurra...
« Senast ändrad: juli 07, 2013, 23:56:00 PM av Boa »
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2013, 18:00:29 PM »
Så här såg Rex TT Super Sport ut när det begav sig...
http://www.yesterdays.nl/1928-supersport-p-380.html
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2013, 18:14:02 PM »
Januari 2013
Med en lite modernare framgaffel (60-talsmoppe?), feta vita däck från ett avstannat projekt, en Brooks cykelsadel, en okänd MC-bakskärm från tradera och en Sandelco-motor går det att ana att det kan funka...
« Senast ändrad: juli 07, 2013, 22:26:22 PM av Boa »
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2013, 18:49:57 PM »
Mars 2013
Efter "mockup" får hon stå och mogna någon månad, och så, någon vecka innan Norn Speedweekend, bestämmer Stiffy och jag att hon nog ska kunna bli hjälpligt körbar om vi anstränger oss lite.
Vi får hjälp av Furious Hermes, och snart är hon på hjulen igen...
« Senast ändrad: juli 07, 2013, 22:24:23 PM av Boa »
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2013, 20:59:55 PM »
Till Norn Speedweekend hade hon utrustats med bakfälg från en Suzuki 125:a (främst för att det var ett enkelt sätt att få en broms), ett trial-mönstrat bakhjul i MC-dimension 18x3.00 (i förhoppning om att kunna få fäste även i lite snö, vilket hon visade sig vara på tok för slö för...), en Biltema cykelfälg med ett 24" cykeldubbdäck fram och en Sandelco 49 cc.
(Edit: motorn var förvisso utrustad med hembyggd reedventil och 14 mm fugge, och hon var drevad med 36 kuggs drev istället för original 44 kuggs drev, men det gjorde ingen som helst skillnad. Mer om detta senare.)
Denna setup medgav en topphastighet om ca 35 km/h och Team "Blood, Sweat and Oil" fick endast en bättre placering än ärkerivalen Furious Hermes, eftersom han inte fick någon placering alls...
Ja, Furious Hermes den gamla hedersknyffeln, hjälpte oss upp på banan och försummade antagligen därmed sitt eget åk. Gentlemans racing!
Efter några tafatta försök att få upp effekten (portning och lustgas), fick vi en slutlig placering; vi kom toksist.
« Senast ändrad: juli 07, 2013, 22:49:39 PM av Boa »
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2013, 23:03:58 PM »
Så, reed-ventilen var det ja...
En reed-ventil är som en backventil mellan förgasare och cylinder, dess uppgift är att dels minska bakåtpulser in i förgasaren under vevhuskompressionsfasen, och samtidigt bygga upp högre tryck i vevhuset.
Efteråt har vi trott oss förstå att vevhuskompressionen i originalmotorerna är så låg att en reed-ventil inte gör någon nytta, den bara begränsar flödet.
Reed-ventilen jag använde kom från en 15 Hkr Yamaha utombordare, och jag fräste fram ett hus med anslutning mot cylinder och förgasare ur ett aluminiumblock.
Idag fungerar reed-ventilen bättre eftersom vi har högre komp och därmed mer tryck ner i vevhuset, och dessutom betydligt större förgasare, Mikuni 20 mm.
« Senast ändrad: juli 07, 2013, 23:19:49 PM av Boa »
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2013, 23:36:57 PM »
Så var det högre komp förstås...
Anledningen till att jag satsade på reed-ventilen innan högre komp var att vi noterat en del problem med motorer där vi planat toppen. Några motorer gick bra (riktigt bra), medan andra läckte som såll mellan topp och cylinder. Det visade sig att redan åtdragningsmomentet för topplocksbultarna tenderade att knäcka topparna när dom var planade mer än 2 mm, och det högre cylindertrycket förstärkte problemet.
Motorerna som gick bra varvade (obelastat) ca 10 000 rpm istället för 6 000 rpm, och belastat räknade vi ut att man kunde komma upp i nästan 9 000 rpm.
Lösningen blev att svarva ner cylinder så att en krage blev kvar, och denna krage fick motsvarande fördjupning i toppen. på så vis kunde godstjockleken i toppen bibehållas, förbränningsrummet blev mindre och topplockspackningen faktiskt elimineras helt.
Det här fungerade riktigt bra, tills vi blev giriga... När man gick djupare än ca 3,5 mm i toppen så fick kolven fin utsikt mot undersidan av tanken, - materialet räckte helt enkelt inte till...
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #9 skrivet: juli 07, 2013, 23:47:49 PM »
Enda sättet att komma vidare var att ordna en topp som klarade bearbetning till önskad förbränningsrumsstorlek.
Nu har "the Old Bastard" ca 13:1 i kompressionsförhållande istället för ca 6:1 som är standard.
Det fungerar bra ihop med bonn-portning, reed-ventil och 20 mm förgasare, ungefär dubbla topphastigheten.
« Senast ändrad: juli 07, 2013, 23:54:45 PM av Boa »
...it can be done.

Benke

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Power for your bike. Fuel for your dreams.
    • Visa profil
Vilken insatts!
« Svar #10 skrivet: juli 08, 2013, 07:58:50 AM »
Tänk att män/pojkar som åker till jobbet varje dag, åker kombi och bor i villa med två barn och fru kan göra det här!
Respekt Boa!
Power for your bike. Fuel for your dreams.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #11 skrivet: juli 09, 2013, 18:03:22 PM »
Grannen får äran att prova...
« Senast ändrad: juli 17, 2013, 13:18:37 PM av Boa »
...it can be done.

Stiffy

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Upping lips since 1969
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #12 skrivet: juli 09, 2013, 18:58:28 PM »
You old bastard!
Is that a boardtracker in my pocket or am i just pleased to see you?

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #13 skrivet: augusti 25, 2013, 00:51:58 AM »
Eftersom tanken läcker på ovansidan (med följd att regnvatten "drygar ut" bensinen) så har hojen fått stå i garage med tom tank under sommarens semesteräventyr, men trots detta var det stört omöjligt att köra på den återfyllda bensinen. Någon geléaktig smet ligger i förgasaren då hojen stått  en tid, och endast mekanisk rengöring hjälper.
Under semestern letade jag rätt på ett lite trevligare framdäck, vilket levererades från Tyskland dagen innan Wheels Nats och Stockholm Cruising.
Det blev några timmars arbete med underhåll, byte av framdäck och montering av cykellyse innan hon var "fit for fight".
...it can be done.

Boa

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 295
  • Boa Constructor
    • Visa profil
SV: Old bastard
« Svar #14 skrivet: augusti 25, 2013, 00:57:29 AM »
Wheels Nats och Stockholm Cruising var kul, men hojens uppförande på vägen lider av den klena framgaffeln. En snabb koll i gottelådan ger en lite biffigare framgaffel som dessutom harmonierar bättre med hojens linjer. Redan dagen efter Stockholm Cruising sitter den på, åtminstånde för test...
...it can be done.