Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Boa

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 20
31
Motor / Tuning
« skrivet: mars 19, 2014, 22:27:04 PM »
Jaha, nu har jag testat AFR:en litegrann, och i början var värdena nästan obegripliga eftersom jag nästan inte fick något utslag på mätaren.
Jag kör med en Mikuni VM20, reed, högkompstopp och effektsystem avsett för något större motorer (typ 60-70cc), Motorn varvar fint, men är väldigt svag på låga varv. Förgasaren har varit bestyckad med huvudmunstycke 150, och jag har haft en känsla av att den gått fett. När jag testat några vändor började jag få utslag på AFR:en, vid fullfart kröp nålen ner mot 12, annars bottnade mätaren kring 20. Därefter bytte jag huvudmunstycke till 110 och då har nålen aldrig rört sig.
Ikväll provade jag att köra med choken i och då blev värdena tvärt om, AFR 12-14 på lågfart och bottnade som tidigare kring 20 på fullfart.
Summa summarum:  Vid fullfart ger 150 munstycket AFR 12, vilket är aningen fett. Sannolikt bör ett 140 munstycke ge bättre fullfartsblandning. Vid lågfart och i mellanregistret går den alltid magert så om jag förstått det rätt kan jag påverka detta med luftskruven, nålen och lågfartsmunstycket.
Rapport kommer.

32
Ybnormal projekt / SV: Old bastard
« skrivet: mars 16, 2014, 22:53:08 PM »
Jo, jag har tänkt på att det blir ett problem ifall jag river den...
Men jag har lappat och modifierat den hela tiden, och nu har jag mer nya idéer. Jag skulle vilja göra det ordentligt, och nu har jag några månader på mig innan sommarträffarna. Alternativet skulle ju förstås kunna vara att låta den vara som den är så länge och bygga en ny hoj vid sidan av, och fixa den här sen. Nå, jag får sova på saken.

33
Förslag på tävlingar / Hedemora TT 2014
« skrivet: mars 16, 2014, 10:51:08 AM »
Vi har hört det ryktas om ett "Hedemora TT-lopp" till sommaren 2014, och här är lite historia kring loppet:
1933 kördes det första TT-loppet, en internationell motorcykeltävling, i Hedemora. Det kördes även ett lopp 1934, men sedan dröjer det ända till 1949 innan nästa lopp kom. TT stod för Tourist Trophy och loppet hade sin storhetstid i slutet av 1950-talet, då det kom över 100 000 personer för att beskåda tävlingen. Det sista TT-loppet kördes 1958, det året hade loppet uppnått VM-status, men det lades ändå ner. Från och med 1998 körs en uppvisningsversion av loppet med veteranmotorcyklar.
Den drivande kraften bakom TT-loppet var Mas-Harry Larsson och den mest berömda motorcykelföraren var "Varg-Olle" Nygren. Det officiella namnet på loppet varierade, men det kallades alltid för TT-loppet.
Officiella namn på TT-loppet
1933–1934: Svenska TT-loppen
1949–1952: Hedemoraloppet
1953: TT-loppet
1954–1958: Sverige Grand Prix (1958 dessutom med epitetet VM-deltävling)
Mer info om sommarens lopp kommer.

34
Förslag på tävlingar / SV: Steelmound Spring Flattrack day 2014-05-24
« skrivet: mars 16, 2014, 10:33:43 AM »

35
Förslag på tävlingar / Steelmound Spring Flattrack day 2014-05-24
« skrivet: mars 16, 2014, 10:30:28 AM »
Spring Flattrack Day 2014 är en 400 meters ovalbana på grus.
Steelmound Spring Flattrack day den 24 Maj 2014 gäller för Bil och Mc före 1969 eller replikor. Nyare fordon kan eventuellt godkännas om de är ombyggda för att efterlikna äldre Tävlingsmodell. Vi förbehåller oss rätten att gallra bland anmälningarna för att tävlingarna skall få rätt karaktär. Ingen anmälan godkänns utan fordonsinformation samt fordonsbild. När det gäller Tävlingsnummer skall de sitta på bil sitta på höger sida av framruta samt på båda sidorutor bak. När det gäller Övriga fordon , Mc eller Moped skall nummer sitta fram samt på båda sidor av fordonet, eller bäras väl synligt av/på förare. Alla tävlande kör på egen risk. Försäkring finns och gäller för personskada för besökande och skada på annan egendom NYTT FÖR 2014! Inga passagerare är tillåtna. samt att hjälm och täckande klädsel med handskar är ett KRAV! Bälte är inget krav men om det finns skall det användas.

36
Ybnormal projekt / SV: Old bastard
« skrivet: mars 15, 2014, 12:47:28 PM »
Här kommer de sista bilderna av Old Bastard, som nu kommer plockas ner för att i framtiden återuppstå med stora modifikationer, i ny skepnad och under annat namn.





37
Allmänt / SV: Filmer och bilder
« skrivet: mars 08, 2014, 21:18:53 PM »
Tillbaka till ämnet!
https://vimeo.com/88533503

38
Motor / SV: Överladdning av små tvåtaktare
« skrivet: mars 08, 2014, 17:39:15 PM »
Mm, det finns några möjligheter för framtiden, men till NSW går det inte. Sista chansen att provköra är i morgon, till veckan hinner jag inte göra något mer. Jag siktar på att ha en milt trimmad maskin, kanske med förbättrat lustgassystem istället.

39
Motor / Överladdning av små tvåtaktare
« skrivet: mars 08, 2014, 14:35:04 PM »

Så, då har jag fått ihop ett överladdningsbygge som teoretisk skulle kunna funka. Övertrycket byggs upp med en luftpump från en Wankelmotor, den är konstruerad för att varva ca 5-6000 rpm och lämnar vid enkla tester ett litet övertryck redan vid ca 1000 rpm, vilket verkar öka ganska linjärt med varvtalet. En grovberäkning ger att den genomlupna luftmängden är ca 200 cc, vilket torde vara ganska lagom för våra motorer.
Efter att ha provat ett antal positioner för kompressorn (luftpumpen) valde jag att montera den gummiupphängd i ramen, med remskivan strax under sadeln, inloppet från förgasaren framifrån och utblåset åt sidan. För att rikta om utblåset mot motorn hårdlödde jag ihop tre rörböjar, och för att få plats med förgasaren använde jag en 90-graders böj. Rörböjen skulle dock behöva förlängas för att förgasaren ska få plats ordentligt.
Drivningen av kompressorn hade jag lite ideer kring, men de första planerna visade sig vara feltänkta, drivningen måste komma direkt från motorns utgående axel, annars stoppar drivningen så snart man frikopplar. Det är ju trevligt att ha tomgång...
Sen visade det sig att utgående axlar (drivsida och tändningssida) har för lite gods för att det ska gå att montera någon drivning där, om man inte svetsar fast det. Men jag måste prova lite mer innan jag svetsar fast drivningen.
Slutligen återstod bara att montera drivningen i utgående drivaxels skruvhål, för om det bara blir starkt nog dras det åt hårdare vid belastning. Jag använde starkaste tänkbara material och gjorde den klar innan det visade sig att det gängade hålet i vevaxeln är så snett borrat och gängat att den lösningen inte heller fungerade. Det är bara att bryta ihop och börja om... The bastard kommer inte till NSW2014 med kompressormatning.

40
Motor / Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« skrivet: mars 05, 2014, 21:53:42 PM »
Ojoj, det var länge sedan denna tråd uppdaterades.
Sen sist har jag provat med en lågtrycksbränslepump (typ 0,4 bar), men det räcker inte för att det ska bli någon riktig fart på bränslet vid aktivering av lustgasen. Nästa steg är nu att prova med en pump som lämnar "ett gäng" bars tryck på soppan för att se om det löser problemet med soppatillförseln. Möjligtvis skulle det kunna vara en olycklig utformning av lustgasnozzeln som gör att bränslet nästan "backar" vid självfall.
Högtryckspumpen för dock andra problem med sig, det krävs en återcirkulationsledning eftersom pumpen inte kan arbeta mot stängd ventil, det krävs en bränsleregulator som ser till att trycket till nozzeln är konstant och det krävs ett filter som klarar av lite stöddigare volymer...
Rapport kommer.

41
Ybnormal projekt / Old bastard
« skrivet: mars 04, 2014, 08:28:13 AM »
Old Bastard finns inte längre.
Edit: jag inser att förklaringen till denna plötsliga deklaration finns i en annan tråd: "överladdning av små tvåtaktare"

42
Allmänt / SV: Bromsbänk
« skrivet: mars 01, 2014, 14:21:26 PM »
Välkommen till världen Bänke, vad fin du är!

43
Ybnormal projekt / Old bastard
« skrivet: mars 01, 2014, 11:08:22 AM »
Hmm, jag tror Old Bastard snart kan kategoriseras som "Steam Punk" eller nåt ditåt. Funktion före form.
Beware, you lame mopedoists and wannabe trimmers!
Från och med nu råder tillträdesförbud i mitt garage, endast tillträde efter anmält besök 24 timmar i förväg.

44
Ybnormal projekt / SV: Byggstart!
« skrivet: februari 22, 2014, 19:03:29 PM »
Schysst stuk, och vilket ballt styre! Kan bli riktigt bra det där!

45
Ybnormal projekt / SV: Old bastard
« skrivet: februari 22, 2014, 02:20:42 AM »
Jaja, att hålla sig till sanningen är inte lika kul, men man får väl krypa till korset då...
Status: Jag har inte gjort ett smack, förutom att byta till en annan tank då förstås eftersom originalet inte ville hålla kvar något som flyter lättare än mannagrynsgröt. Den "nya" tanken har det tagit jättemycket tid att få dit, spännbandet tog nog nästan en minut att dra två varv runt tanken innan tightning. För övrigt står hon precis likadan som i höstas; dåligt styrlager, för klen soppapump till lustgasen, tvivelaktig eldragning och på tok för högt komp. Men jag måste få lite cred för att jag är så bra på att snacka?!
Ärligt talat, Masen ska ju bara duscha med sin hoj hela tiden, Bert tänker bara på sin folka nu, David har jag varken sett eller hört av på länge och Benke blir hög på Sprayfärg, så det blir nog en promenadseger iallafall...

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 20