Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Fenix

Sidor: [1]
1
Allmänt / SV: Presentation i efterskott!
« skrivet: juni 07, 2015, 18:44:22 PM »
Här e den, bara lacka ramen kvar: Fenix MK II (Ram Monark 98cc ca 1935-38, Motor från Kina.  Hjul, framgaffel, skärmmar, tank och kedjeskydd från en Ginza cykel sadel från Electra stream ride plus bl.a. led ljus i gamla lycktor)


Såg precis en "copycat" i tidningen Moped :( Detta är orginalet från "Fenix motor corps" ;)

Möt Fenix "Woodpecker" (Rex 98cc ram Sachs 98cc tank sadel moped framgaffel HVA 120cc styre Indian Board Track kopia (egen design) avgassystem från usa och motor från en Ginza cykel

2
Allmänt / SV: Köra i trafik?
« skrivet: januari 06, 2015, 19:48:17 PM »
Ett motorfordon är ett motorfordon om det sitter en motor i det, vare sig du trampar eller rullar eller kör med motorn igång...
Är motorn dessutom inte typad i Sverige så........!
Och åter igen grundlagen har inte ett skit med Trafiklagstiftningen att göra....! ;)

3
Allmänt / SV: Köra i trafik?
« skrivet: november 23, 2014, 01:41:29 AM »
Grundlagen har inget med Trafiklagstiftningen att göra.
Precis som 98cc motorer är förbjudna att användas i trafik på vanliga cyklar är även otypade kines motorer olagliga
att använda på allmänväg. alla förbränningsmotorer som skall användas i trafik måste "MÅSTE" vara typade enligt TSV's normer. Punkt.!
Bl.a. för att de om dom var typade skulle typas som MC motorer då dem är på 2.2hk och lätt toppar 50km och gränsvärdet för moppe e 0.8hk... och 30km
för de gamla klass2 mopederna eller 1.0hk och 25km för de nya. Med en kines-motor är det ett nytt fordon som måste besiktigas och med
en kines motor blir det en ........MC!
end of story.
Säj emot .......någon? älskar mothugg...! ;)

4
Kunders projekt / SV: Fenix Mark I
« skrivet: oktober 24, 2014, 22:13:40 PM »
Oh! Nej. Econoline, den kommer från en Hva120cc om Jag minns rätt.?

5
Kunders projekt / Fenix Mark I
« skrivet: oktober 21, 2014, 21:53:05 PM »
Ni har väl kollat in Fenix Mark II
Snart börjar Fenix Mark I ta form igen!



Större hjul blir nog 26", trampor givetvis, en kinesmotor kanske 66 eller 80cc! en kort bakskärm och en liten fram. 12v generator och batteri och dubbla Boost flaskor?
eller skall man satsa på en racer typ HVA's 550 från 30'talet i kinesmotor version???

6
Allmänt / SV: Köra i trafik?
« skrivet: oktober 05, 2014, 21:03:31 PM »
Förlåt om mig om jag låter mästrande men faktum och det är inte min åsikt utan "dagsens sanning"  kvarstår Kines motorerna (Inte typade i Sverige) är inte "moped" motorer!!!

Allt starkare än 0.8hk / 30km är MC, Motorcykel!!! (eller 1.0hk / 25km) EU moppe oräknad

Alltså om Snuten stoppar dig blir det: Olovlig körning med icke besiktigat, otypat och så in i helvete olagligt fordon! (jag vet )
Been there done that ! And belive me you would not like it either...!

Det finns inga förmildrande omständigtheter, körkortet om du har sådan åker fortare än du hinner säja "shit"!!!
Lika illa som när man åkte dit för trimmat "in the good old Days"
Sedan kan du ha så många trafikförsäkringar du vill, dom är av noll och intet värde då du skaffat dem under falska förespeglingar. Cykel!
det är ingen cykel det är en Cykel med hjälpmotor av förbränningstyp och det är förnärvarande olagligt... försäkringen gäller inte. Punkt.!

MEN!! tro nu inte att jag är på något sätt Polis!!!
Kör själv med en Kines motor på allmänväg. men man MÅSTE vara medveten om vad som gäller och inte lura sig själv...
För en dag kan blåljuset snurra bakom dej och då...
"STANNA FÖR HELVETE INTE UTAN DRA UT PÅ ÅKERN DE FORTASTE DU KAN.....! ;)

7
Allmänt / SV: Presentation i efterskott!
« skrivet: oktober 05, 2014, 20:37:23 PM »
 :)

8
Allmänt / SV: Köra i trafik?
« skrivet: oktober 03, 2014, 22:01:14 PM »
Inte riktigt säker på vad du menar här, men "lagen"!
Den som Fabro blå skulle köra upp i fejan om han stoppar dej!
Säjer (och lagen sedan 1997) Påhängsmotor (oavsett villken) total förbud!!!
om fordonet för övrigt ej är typad som moped! Eller ej i trafik varit oavbrutet sedan 1962 !
Alltså ev. försäkring är noll och intet värd vid ev. olycka eller fabro blås stoppande av sagda fordon...!
Ferlåt för att jag är Djävulens advokat men sanningen är alltid besk...


9
Allmänt / SV: Köra i trafik?
« skrivet: oktober 02, 2014, 19:01:55 PM »
En trafilförsäkring på vad?
Cykel med kinesmotor?
Hur då?

10
Allmänt / SV: Materials & Supplies
« skrivet: oktober 02, 2014, 15:01:59 PM »
www.bikeberry.com

Har bl.a. ett NO2 kit för vår lilla kinesmotor $60.00

11
Allmänt / SV: Köra i trafik?
« skrivet: oktober 02, 2014, 14:44:33 PM »
Coolare med sådana här Motorglasögon


12
Allmänt / Presentation i efterskott!
« skrivet: oktober 02, 2014, 14:41:35 PM »
Tjingeling!

Heter Per är 55 år och bor i Markskommun.

Ny här, gammal där, eller hur det nu skall uttryckas när en gammal tvåtaktsräv efter många år utan två
hjul åter går till sina rötter?

Prolog:
På 70:talet rullade många mopeder genom min omilda behandling ett par Hva Novoletter, en Cresent
Compakt (hatade den) en Kreidler Cross Florette (Hatade den ännu mer) Flera Jlo mopeder av olika
märken (älskade dom alla) och slutligen en Puch Alabama (med 6kg komp var hoppstart nödvändigt, hoppa
på kicken) Sedan massor av bilar mest 50:tals Opel en del amerikanskt och slutligen Volvo....!
Snabbt hopp till slutet av 80:talet, Köpte hus på landet och började åter med två hjul nu MC en HVA
svartkvarna, en Monark TTS 125 71'a, HVA Cross 360 och 250cc, En totalrenovering av en Monark Blue
arrow 54'a (Civilisering av en G:a militär.) och slutligen en Blue Topfighter 55'a även den en
totalrenovering. allt är nu borta sedan länge...!

Träffade min fru att bli 1997 och sålde då Topfightern en del bilar ( en 58 opel Record och en
"Chrysler" Valiant HGV 1960 ). Blev "Svensson" typ...!

TILLS NU!

Såg en cykel med påhängsmotor på Ginza i våras och sedan var det igång igen.

Men jag skulle bygga själv från grunden.

Fas 1: Köpte tre pallar med moped och 98cc delar och en motor från kina (beställde direkt från kina.
       Sedan hittade jag Sandelco så nästa motor köper jag från er ;) )

Fas 2: Sortera ut det jag behövde la resten åtsidan för Tradera i vinter.

Fas 3: Städa ur en bod (snart flytta in i en vinterbonad friggebod)

Fas 4: Börja planera bygge nummer 1 av Planerade 6

Fas 5: Började bygga Mark I, blev inte bra!(omdesignas längre fram med större hjul.)
          Började om på Mark II som blev mycket bättre.

Fas 6: Möt Fenix Mark II, nästan klar, saknar rätt avgassystem och bakljus (best. från usa)


Som den står just nu och väntar på nytt avgassystem och bakljus samt lackering i vinter (Svart: ram, gaffel och Paket hållare. Rött: Fram och bakskärm, tank och kedjeskydd samt fälgar)
En del justeringar återstår typ pkthållaren fram och bakskämmar ljuset fram är under allkritik (en extra 6v generator ligger och väntar):


Hela Projektet finns dokumenterat i ord och bild på: https://www.facebook.com/MopedenFenix
Uppdaterar ofta med nya bilder och text. (Prov och inkörningar)

13
Motor / SV: Överladdning av små tvåtaktare
« skrivet: oktober 01, 2014, 22:20:21 PM »
Får man komma Med ett förslag?
"Jackshaft" !
Den flyttar drivningen från vänster till höger för att utnyttja ett
Flerväxlat cykelnav. Den axeln kunde nog fixa drivningen av kompressorn
Eller?

14
Motor / SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
« skrivet: september 30, 2014, 20:26:50 PM »
Nitrosystem till våra små trevliga motorer finns att köpa hos bikeberry.com
För det facila priset av $60.00. Bara att borra ett hål i insuget ansluta slangen,
Nitroinjektorn till slangen och i med en 5gr nitrofl. Och sedan iväg.

Sidor: [1]