Sandelco Forum

Allmänt => Allmänt => Ämnet startat av: BamCe skrivet juli 25, 2014, 10:11:30 AM

Titel: Köra i trafik?
Skrivet av: BamCe skrivet juli 25, 2014, 10:11:30 AM
Är det någon här som kör med en en sån här som brukis?
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: Furious Hermes skrivet juli 26, 2014, 22:52:48 PM
Ja jag vet flera av som använder dem mer eller mindre dagligen
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: BamCe skrivet juli 29, 2014, 14:15:55 PM
Ok bra för jag hade tänkt pendla med min första som jag bygger.

Ska skaffa vurpollon och strut oxå tänkte jag.
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: econoline skrivet juli 29, 2014, 15:17:03 PM
Helt rätt! Ride
with style 8)
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: BamCe skrivet juli 30, 2014, 15:57:04 PM
Vurpollon var inga större problem att hitta värr var det med moppestruten.

Någon som har förslag?
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: Masen skrivet juli 30, 2014, 19:38:35 PM
Jag har sett några på Tradera
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: Fenix skrivet oktober 02, 2014, 14:44:33 PM
Coolare med sådana här Motorglasögon

(https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10522413_590440981073879_3918832998654103929_n.jpg?oh=6ed85c3f3b5ca531fe59ec221280aed6&oe=54C7AEEB)
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: Fenix skrivet oktober 02, 2014, 19:01:55 PM
En trafilförsäkring på vad?
Cykel med kinesmotor?
Hur då?
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: Fenix skrivet oktober 03, 2014, 22:01:14 PM
Inte riktigt säker på vad du menar här, men "lagen"!
Den som Fabro blå skulle köra upp i fejan om han stoppar dej!
Säjer (och lagen sedan 1997) Påhängsmotor (oavsett villken) total förbud!!!
om fordonet för övrigt ej är typad som moped! Eller ej i trafik varit oavbrutet sedan 1962 !
Alltså ev. försäkring är noll och intet värd vid ev. olycka eller fabro blås stoppande av sagda fordon...!
Ferlåt för att jag är Djävulens advokat men sanningen är alltid besk...

Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: Fenix skrivet oktober 05, 2014, 21:03:31 PM
Förlåt om mig om jag låter mästrande men faktum och det är inte min åsikt utan "dagsens sanning"  kvarstår Kines motorerna (Inte typade i Sverige) är inte "moped" motorer!!!

Allt starkare än 0.8hk / 30km är MC, Motorcykel!!! (eller 1.0hk / 25km) EU moppe oräknad

Alltså om Snuten stoppar dig blir det: Olovlig körning med icke besiktigat, otypat och så in i helvete olagligt fordon! (jag vet )
Been there done that ! And belive me you would not like it either...!

Det finns inga förmildrande omständigtheter, körkortet om du har sådan åker fortare än du hinner säja "shit"!!!
Lika illa som när man åkte dit för trimmat "in the good old Days"
Sedan kan du ha så många trafikförsäkringar du vill, dom är av noll och intet värde då du skaffat dem under falska förespeglingar. Cykel!
det är ingen cykel det är en Cykel med hjälpmotor av förbränningstyp och det är förnärvarande olagligt... försäkringen gäller inte. Punkt.!

MEN!! tro nu inte att jag är på något sätt Polis!!!
Kör själv med en Kines motor på allmänväg. men man MÅSTE vara medveten om vad som gäller och inte lura sig själv...
För en dag kan blåljuset snurra bakom dej och då...
"STANNA FÖR HELVETE INTE UTAN DRA UT PÅ ÅKERN DE FORTASTE DU KAN.....! ;)
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: КРАСНЫЙ ОКТЯБРЬ skrivet november 19, 2014, 20:23:46 PM
Tror det är ett brott mot grundlagen att förbjuda påhängsmotorer.
Som att till exempel förbjuda sandaler.
Grundlagen kan bara ändras med folkomröstning.
Så själva förbudet är olagligt.
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: Fenix skrivet november 23, 2014, 01:41:29 AM
Grundlagen har inget med Trafiklagstiftningen att göra.
Precis som 98cc motorer är förbjudna att användas i trafik på vanliga cyklar är även otypade kines motorer olagliga
att använda på allmänväg. alla förbränningsmotorer som skall användas i trafik måste "MÅSTE" vara typade enligt TSV's normer. Punkt.!
Bl.a. för att de om dom var typade skulle typas som MC motorer då dem är på 2.2hk och lätt toppar 50km och gränsvärdet för moppe e 0.8hk... och 30km
för de gamla klass2 mopederna eller 1.0hk och 25km för de nya. Med en kines-motor är det ett nytt fordon som måste besiktigas och med
en kines motor blir det en ........MC!
end of story.
Säj emot .......någon? älskar mothugg...! ;)
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: КРАСНЫЙ ОКТЯБРЬ skrivet november 23, 2014, 07:38:22 AM
Lagstiftning måste vara logisk, rimlig och ha en orsak, man kan inte förbjuda saker och ting med lagstiftning till högeroch vänster hur som helst utan att bryta mot grundlagen, gäller all lagstiftning, även trafik.

Att strypa kinamotorn för att göra den laglig är det minsta problemet.
Frågan är hur mycket.
Stryper man den till 25 moped på 1 kw = 1,25 hk? Försäkrar den som sådan, blir den i alla fall olaglig.
Nästa steg är hjälpmotor 250 watt, för att slippa försäkring, 25 km/t gäller även där.
Men av någon "oförklarig" anledning är gashandtag förbjudet, gasen måste vara i tramporna.
Varför kan man undra, även förbränningsmotorer är förbjudna här.
Förmodligen så inte vem som helst kan hänga på en 250 wattsmotor på sin cykel för att slippa flåsa.
Varför inte, varför ska man inte få göra det?
I mina ögon är bakgrunden till lagstiftningen business, och endast business.
Vilket också är förbjudet enligt grundlagen.
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: КРАСНЫЙ ОКТЯБРЬ skrivet november 23, 2014, 08:04:04 AM
Världen har inte skådat ett bättre fordon för väg, än en påhängsmotor på cykel, och kommer förmodligen inte att skåda det i framtiden heller.

Vad är det för skillnad på en påhängsmotor och en 25 moped igentligen, och var går gränsen?
En riga 13 är en moped med exakt samma motor, och med trampor, är det en cykel med påhängsmotor?
Nej, det är en moped, 25 moped om man så vill.
Skillnaden är att motorn är påhängd från fabrik.

Med andra ord reggar man ett företag.
Hänger på en motor på en cykel, får den typreggad som godkänd moped, och säljer sedan dessa färdiga som mopeder.
Priset bör landa på 4000 kr till kund.
2000 kr per motor, 1500 kr för cykel, + 500 kr monteringsavgift, som ska täcka allt.

Blir det en storsäljare rasar givetvis priset till kanske 2500-3000 kr till kund.
Om man vill vara ärlig och samtidigt håller sig från snyltare och mellanhänder. (gäller även lagstiftare m.m).
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: КРАСНЫЙ ОКТЯБРЬ skrivet november 23, 2014, 08:29:08 AM
Kan tro lagstiftaren är ett parasiterande svålberg.
Eller kan någon förklara logiken?

Gasreglage i pedalerna är ett hån mot dom mänskliga rättigheterna.
Endast i Sverige.


När kommer förbudet att torka sig bakåt efter man skitit?

Här krävs några olykor med elcykel, där man kan konstatera att gasreglage i pedalerna inte är vidare finkänsligt.
Gott folk.

Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: HeavyBird skrivet november 30, 2014, 16:17:55 PM
Problemet är lättlöst.
Om polisen blir synlig så stäng av motorn och trampa på,  då är det en cykel.
Om man däremot puttrar på med motorn så är det olovlig körning.
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: HeavyBird skrivet december 02, 2014, 13:15:07 PM
Vi skola hedra Transportstyrelsen och aldrig ljuga för Polisen

Därför ska vi säga som det är.
"Motorn kan mycket väl vara avsedd för framdrivning, men att vi trampar alltid med avstängd motor när polisen ser".
Titel: SV: Köra i trafik?
Skrivet av: Fenix skrivet januari 06, 2015, 19:48:17 PM
Ett motorfordon är ett motorfordon om det sitter en motor i det, vare sig du trampar eller rullar eller kör med motorn igång...
Är motorn dessutom inte typad i Sverige så........!
Och åter igen grundlagen har inte ett skit med Trafiklagstiftningen att göra....! ;)