Sandelco Forum

Teknik => Övriga tekniska frågor => Ämnet startat av: Boa skrivet juni 29, 2014, 19:49:28 PM

Titel: Varvtal vs. utväxling = hastighet
Skrivet av: Boa skrivet juni 29, 2014, 19:49:28 PM
Vetenskap och erfarenheter från olika utväxlingar
Titel: Varvtal vs. utväxling = hastighet
Skrivet av: Boa skrivet juni 29, 2014, 20:38:10 PM
Grunden till hastighet är motorns varvtal i kombination med utväxlingen, men även bakhjulets diameter påverkar hastigheten. Så här räknar du teoretiskt ut hur fort det kommer gå om du ändrar varvtalet, utväxlingen och/eller bakhjulsdiametern:
Motorns varvtal = RPM (6000 är originalets toppvarv, men 10000 för trimmade är inte omöjligt)
Motorns utväxling = MU (alltid 1:4 för Sandelco-motorn, vid 1000 RPM snurrar drevet 250 RPM, alltså anges värdet till 4)
Motordrevets storlek = MD (10 är original, finns det andra stolekar?)
Bakhjulsdrevets storlek = BD (44 är original men snabba/svaga 36 kugg finns, liksom långsamma/starka 48 kugg, och några däremellan)
Bakhjulets omkrets = BO (Diametern är vanligtvis ca 650 mm +/- 50 mm, omkretsen är diametern x Pi eller 3,14, alltså vanligtvis ca 2000 mm)

Exempel:
RPM / MU = MD varvtal (hur snabbt främre kugghjulet snurrar i varv/ minut), t ex 6000/4=1500
MD varvtal x MD / BD = Bakhjulsvarvtal (hur snabbt bakre kugghjulet snurrar i varv/minut) 1500x10/44=340
Bakhjulsvarvtal x BO = Förflyttning (mm/minut) t ex 340 x 2010 mm =  683 400 mm/minut
Förflyttning / 1 000 000 x 60 = Hastighet (km/h) 683 400 /1 000 000 x 60 (= 0,6834x60) = ca 41 km/h
Om motorn varvar ur 6000 RPM kommer hojen göra ca 41 km/h
Titel: SV: Varvtal vs. utväxling = hastighet
Skrivet av: Furious Hermes skrivet juni 30, 2014, 00:51:57 AM
Härligt, nu börjar det likna något..
Fina räkneexempel...

När börjar vi tillverka lite större drev typ 55 eller 60 tänders;-)