Sandelco Forum

Teknik => Motor => Ämnet startat av: Stiffy skrivet augusti 30, 2013, 02:05:03 AM

Titel: 1936 Jawa 175 Standard Special
Skrivet av: Stiffy skrivet augusti 30, 2013, 02:05:03 AM
här kommer några bilder på tjeckiska vintage läckerbiten som jag släpte hem med mig i resväskan (16kg och en hel del intresse från säkerhetskontroll på Prag flygplats) och som förhoppningsvis kommer driva Husky BTR. om jag får igång den.

bra kondis generellt, kolven mår bra, cylindern ser helt ny inuti. den har komp och går runt smidigt. helt otroligt att den är 77 år gammal. men det sägs att gamla jawa motorer är oförstörbara..
Titel: SV: 1936 Jawa 175 Standard Special
Skrivet av: Boa skrivet augusti 30, 2013, 14:46:23 PM
Vacker motor, mycket vacker, särskilt toppen!
Jag är nyfiken på avgaskanalerna, kan du plåta dom när du fått bort fleecetröjan som byggt bo i dom?
Titel: SV: 1936 Jawa 175 Standard Special
Skrivet av: Stiffy skrivet augusti 30, 2013, 22:31:59 PM
haha, visst. det påminner mest vaxduk faktiskt..
Titel: SV: 1936 Jawa 175 Standard Special
Skrivet av: Stiffy skrivet september 02, 2013, 01:55:49 AM
här kommer lite mer bilder efter rensning av avgaskanalerna.
kolven är BDC i bilderna. och se, den är gjord av ren guld!
Titel: SV: 1936 Jawa 175 Standard Special
Skrivet av: Benke skrivet september 02, 2013, 06:19:20 AM
Tjekisk motorporr! Snygga bilder Stiffy. Hur fick du till ljuset så där bra?
Titel: SV: 1936 Jawa 175 Standard Special
Skrivet av: Boa skrivet september 02, 2013, 09:02:09 AM
Snyggt! Undrar varför man ville ha två avgaskanaler? Kanske för att kunna minska portens storlek och ha längre expansionsfas? Kanske för att få upp gashastigheten? Nån som vet varför och om det fortfarande förekommer?
Cylinderloppet ser fint ut, men det kanske vore bra med en lätt honing för att återställa de tvärgående slipränderna som håller olja? Vi kan mäta den och se.
Med din stilkänsla tror jag det kommer bli en mkt fin hoj!
Titel: SV: 1936 Jawa 175 Standard Special
Skrivet av: Mefistofeles skrivet september 02, 2013, 11:23:48 AM
Snyggt! Undrar varför man ville ha två avgaskanaler? Kanske för att kunna minska portens storlek och ha längre expansionsfas? Kanske för att få upp gashastigheten? Nån som vet varför och om det fortfarande förekommer?
Cylinderloppet ser fint ut, men det kanske vore bra med en lätt honing för att återställa de tvärgående slipränderna som håller olja? Vi kan mäta den och se.
Med din stilkänsla tror jag det kommer bli en mkt fin hoj!

Skulle vi ha en singelport med samma dimension som dubbelportet skulle kolvringen hoppa av från kolven och skada cylindern. Därför har man två portar eller en port med en stöttepelare i mitten som håller kolvringen i position.
Titel: SV: 1936 Jawa 175 Standard Special
Skrivet av: Boa skrivet september 02, 2013, 11:52:38 AM
Mm, logiskt.
High Performance!
Titel: SV: 1936 Jawa 175 Standard Special
Skrivet av: Stiffy skrivet september 16, 2013, 20:59:04 PM
Tjekisk motorporr! Snygga bilder Stiffy. Hur fick du till ljuset så där bra?

bra fråga. men du borde veta, det är ditt garage!
det blev lite iPhone post production också..
Titel: SV: 1936 Jawa 175 Standard Special
Skrivet av: Stiffy skrivet september 16, 2013, 21:01:06 PM
undrar också om portens storlek, de är enorma, nästan lika stora som själva cylindern. men hela motorn är kraftigt överdimensionerad. tror den skulle lätt kunna borras ut en del..
Titel: SV: 1936 Jawa 175 Standard Special
Skrivet av: Benke skrivet september 16, 2013, 21:39:55 PM
Är du rädd att bli frånåkt?
Titel: SV: 1936 Jawa 175 Standard Special
Skrivet av: Stiffy skrivet februari 15, 2014, 20:55:05 PM
Snyggt! Undrar varför man ville ha två avgaskanaler? Kanske för att kunna minska portens storlek och ha längre expansionsfas? Kanske för att få upp gashastigheten? Nån som vet varför och om det fortfarande förekommer?

kolla på kolven så ser man att den har en bula på transfer port sidan. detta är då en sk 'cross-flow' motor. med kolven på väg upp mot TDC är avgasportarna öppna långt efter transferportarna har stäng, då finns stor risk att den färska bensinblandningen bara försvinner direkt ur avgasportarna som sitter precis mittemot transferporten. cross-flow kolven gör att blandningen böjs uppåt och rensar ut hela cylindern. stora/dubbla avgasportarna hjälper att snabbt och lätt få ut alla avgaser.

vad jag förstår är denna motor stark på låga varv och inte klarar för mycket komp eller höga varv eftersom bulan gör att kolven lätt blir för varm jämfört med platta kolvar.. blir roligt att se vad den klarar när/om jag får igång den.

gillar inte att avgasportarna är så vassa och kvadratiska, även om denna motor inte kör på höga varv. få se om det är något som kan åtgärdas..