Sandelco Forum

Teknik => Motor => Ämnet startat av: Boa skrivet juli 11, 2013, 14:33:41 PM

Titel: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 11, 2013, 14:33:41 PM
För- och nackdelar med att använda lustgas för effekthöjning på små tvåtaktsmotorer.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Stiffy skrivet juli 11, 2013, 17:38:03 PM
berätta då!
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 11, 2013, 22:20:17 PM
:-)
Jo, lustgasen har ju fördelen att den kan ge mycket effekt med liten arbetsinsats o s v, men i vanlig ordning finns det några begränsningar åxå:
I ett normalt lustgassystem aktiveras solenoiderna (som öppnar gas- och extrabränsletillförseln) med 12 volt. I våra motorer har vi bara 6 volt och knappast kräm nog att öppna två solenoider... Det sista är dock ett antagande som i och för sig bör undersökas.
Ett annat problem skulle kunna vara att det saknas en bränslepump, men för våra effektuttag tror jag det räcker med självfall från tanken.
Så, med en mekanisk aktivering borde man kunna få till ett fungerande lustgassystem, men jag har inte lyckats hitta någon för ändamålet lämplig ventil...
Det närmaste jag kommer är ventilen i en läskmaskin, men den är inte helt enkel att fjärrmanövrera. Det blir nog till att börja tillverka...
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Benke skrivet juli 12, 2013, 05:53:34 AM
Piezokristaller?!
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 12, 2013, 09:11:45 AM
Mm, intressant!
Men jag gissar att även dom behöver ström?
Berätta gärna mer!
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 12, 2013, 09:22:04 AM
Jo, just det, man kan köra "torrt" (dvs utan tillskottsbränsle) med ett mkt enkelt mekaniskt system som använder 8 eller 16 grams lustgaspatroner från gräddsifoner.
En 16 grams patron räcker i ca 5 sekunder och när den höjt motorns varvtal och fordonets hastighet så sjunker det INTE tillbaka till "otrimmad" nivå efter när gasen är slut, som man kan tro.
Dock får man ge akt på spikningar eftersom tillskottsbränsle saknas och motorn kan gå magert.
Nackdelen med detta billiga system är tillgången på lustgaspatroner. 8 gram verkar finnas lite överallt, men 16 gram har jag bara fått hem från USA. Dessutom får man inte transportera fyllda tryckkärl med flyg.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Mefistofeles skrivet juli 12, 2013, 09:27:48 AM
Jag tänker ett modifierat trycklufthantag på styret och startgas som extra bränsle??
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 12, 2013, 09:28:29 AM
Tanken har funnits om min nuvarande setup skulle kunna funka med ett torrt system:
Mikuni 20 mm med huvudmunstycke 150 gör att den går bra vid acceleration på fullgas, men vid fullfart ökar farten ytterligare om jag drar av på gasen... Detta tolkar jag (utan djupare analys) som att den går för fett vid full trottel och maxvarv? Det är då man skulle öppna ett torrt system...!
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 12, 2013, 09:33:38 AM
Ja, jag har varit inne på att använda tryckluftsdelar, men dom är dimensionerade för 12 bar och rumstemperatur, lustgasen ligger på 55 bar och -96 grader.
Men det skulle vara värt ett försök!
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 12, 2013, 13:13:13 PM

Jag tänker ett modifierat trycklufthantag på styret och startgas som extra bränsle??
Egentligen är det ingen sprutt på lustgasen, den är ungefär som syrerik luft.
Däremot är det ett väldigt bra komplement till bensin som det ju är bra sprutt i, i rätt blandningsförhållande.
Startgas är det åxå bra sprutt i, men jag tror att en motor som går på startgas eller startgas och lustgas kommer gå för magert.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 12, 2013, 13:32:39 PM

Ja, jag har varit inne på att använda tryckluftsdelar, men dom är dimensionerade för 12 bar och rumstemperatur, lustgasen ligger på 55 bar och -96 grader.
Men det skulle vara värt ett försök!
Det fina med att använda elsolenoider istället för mekanik är att placeringen av solenoider/ventilen ska vara så nära motorn som möjligt då man strävar att hålla gasen i vätskeform så länge som möjligt.
Använder man tryckluftsgrejor bör dom alltså helst fjärrmanövreras (t ex med wire?)
Nackdelen är alltså att det blir pyssligt.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Mefistofeles skrivet juli 12, 2013, 16:05:41 PM

Jag tänker ett modifierat trycklufthantag på styret och startgas som extra bränsle??
Egentligen är det ingen sprutt på lustgasen, den är ungefär som syrerik luft.
Däremot är det ett väldigt bra komplement till bensin som det ju är bra sprutt i, i rätt blandningsförhållande.
Startgas är det åxå bra sprutt i, men jag tror att en motor som går på startgas eller startgas och lustgas kommer gå för magert.

Tanken var att handtaget ska öppna lustgasen och startgas. Startgasen är alltså istället för ett tilläggssprut så motorn inte går magert.  Blir ju inte en exakt blandning men borde ge en effektökning.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 12, 2013, 18:00:42 PM
Tanken är god, men jag tror inte startgasen är lika "fet" som bensin, snarare som Eter eller nåt ditåt?
Bensin är ett ganska bra bränsle för övrigt, lätt att fylla, relativt billigt och har högt energiinnehåll.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Mefistofeles skrivet juli 12, 2013, 19:20:53 PM
Problemet är att installera bränslepump, fuelrail, spridare, styrsystem och 12 v batteri. Startgas = petrolium ether är färdig trycksatt benzen som har samma energi innehåll som bensin.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 12, 2013, 19:46:54 PM
En bra sak att veta om flaskor:
DOT-märkta flaskor är godkända av den Amerikanska "Department Of Transportation" och är inte godkända i Europa och får inte fyllas här, vilket avspeglar sig i priset. Kolla det när du köper utrustning.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 12, 2013, 19:48:14 PM

Problemet är att installera bränslepump, fuelrail, spridare, styrsystem och 12 v batteri. Startgas = petrolium ether är färdig trycksatt benzen som har samma energi innehåll som bensin.
Ah, det låter bra, det måste vi kolla närmare!
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 14, 2013, 11:52:41 AM
Ett tort system utan extra tillskottsbränsle och en överbestyckad förgasare känns lockande och måste provas.
Till Stockholm Cruising kanske? Om inte annat har jag ju en sista 16-grams lustgas patron kvar, den ska jag absolut prova då.
Nån som ställer upp på ett race...?

Nå, så här kan ett vått minisystem se ut, ett torrt är likadant fast med en solenoid mindre och en annan nozzle (med bara en anslutning).
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Mefistofeles skrivet juli 14, 2013, 13:59:09 PM
Du kommer aldrig kunna använda den setupen på stockholms cruising. Där gäller det att kunna puttra utan att få kärringstop.

Helst skulle man haft 50-55 tagg bak för att kunna stegra vid starterna :)
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 14, 2013, 15:05:40 PM
:-)
Mmm, jag har redan trashat en vevaxelkil...
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 14, 2013, 15:07:46 PM
Det fina med lustgas är att du kan puttra hur sakta du vill, det händer inget förrän du "trycker på knappen"...
Jaja, det där vet du ju redan.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Mefistofeles skrivet juli 14, 2013, 16:32:46 PM
Tänkte på din feta bestyckning.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet juli 14, 2013, 16:51:12 PM
Hmm, det kanske du har rätt i, fast jag tror inte cruisingen kommer vara något problem.
Skulle gärna jämföra bottendraget mellan alla hojarna sida vid sida...
Ja, hela registret för den delen!
Titel: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet augusti 30, 2013, 22:04:38 PM
Jo, du fick ju rätt David, det gick inte att köra så sakta som önskat på Sthlm Cruising.
Nå, jag vill f-n inte köra sakta, jag vill köra fort!
Hur som helst är det torra systemet testat på köksbordet, och komponenterna har befunnits fungera tillsammans.
Det lilla motorcykelbatteriet klarar att öppna lustgassolenoiden, och dödarknappen vid gashandtaget fungerar bra som aktivator.
Lustgasnozzeln sitter på "tryck"-sidan av reedventilens hus och det ska fabriceras lite fästen för batteri, flaska, el osv.
Sen ska det provköras.
Ja, just det ja, minsta bestyckningen är ju ca 5 Hkr, och om jag har 4 Hkr (?) idag så blir det kanske stressigt för lilla kolven...
Men det är ju det som ska provas!
(http://img.tapatalk.com/d/13/08/31/a3egynez.jpg)
Titel: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet september 06, 2013, 07:45:14 AM
Kom över lite kolsyre-prylar till bra pris, och fick med en pytteliten solenoid. Det är bra eftersom solenoiden jag labbar med är dimensionerad för max 400 Hkr. Max 400 Hkr EXTRA alltså... (Teoretiskt skulle det då bli 404 Hkr med alla dom 4 jag redan har...!)
Somliga kallar det "felköp", jag kallar det "braåha". Nå, den stora solenoiden drar mer än 10A, men den lilla drar bara drygt 6A.
(http://img.tapatalk.com/d/13/09/06/7ubysegu.jpg)
Titel: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet oktober 16, 2013, 23:14:40 PM
Den lilla solenoiden fungerar utmärkt, önskar jag hade en lika liten för bränslet...
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet november 10, 2013, 12:46:27 PM
Barn, var försiktiga med lustgasen därute, går det magert så blir det varmt!
(http://img.tapatalk.com/d/13/11/10/dy8y7y9y.jpg)


Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Benke skrivet november 10, 2013, 17:06:28 PM
Är det där mig eller tig-svetsning?
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet november 10, 2013, 20:16:38 PM
Ha! Gas förstås! Skärbrännare?


Titel: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet november 10, 2013, 20:25:40 PM
Men det fascinerar mig att motorn i övrigt hållit, det måste ju ha varit ganska varmt när tändstiftselektroden smält. Jag såg inga skador på kolvtoppen när jag öppnade och bytte topp inför senaste cruisingen. Det här hände alltså på cruisingen den 12:e oktober, när jag körde lustgas utan tillskottsbränsle.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet november 11, 2013, 11:57:14 AM
Just det ja, jag skrev att den lilla solenoiden fungerar utmärkt, men av någon anledning har systemet börjat uppföra sig som om flaskan vore tom, dvs solenoiden "knäpper" men det kommer ingen gas... Vägning visar dock att flaskan är 3/4-full.
Jag har flera teorier, en är att den lilla solenoiden har trång passage och med fallande utomhustemperatur ökar risken för frysning.
Problemet kan även ligga någon annanstans, jag får läsa på lite...


Titel: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Boa skrivet mars 05, 2014, 21:53:42 PM
Ojoj, det var länge sedan denna tråd uppdaterades.
Sen sist har jag provat med en lågtrycksbränslepump (typ 0,4 bar), men det räcker inte för att det ska bli någon riktig fart på bränslet vid aktivering av lustgasen. Nästa steg är nu att prova med en pump som lämnar "ett gäng" bars tryck på soppan för att se om det löser problemet med soppatillförseln. Möjligtvis skulle det kunna vara en olycklig utformning av lustgasnozzeln som gör att bränslet nästan "backar" vid självfall.
Högtryckspumpen för dock andra problem med sig, det krävs en återcirkulationsledning eftersom pumpen inte kan arbeta mot stängd ventil, det krävs en bränsleregulator som ser till att trycket till nozzeln är konstant och det krävs ett filter som klarar av lite stöddigare volymer...
Rapport kommer.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Furious Hermes skrivet mars 05, 2014, 23:03:21 PM
Härligt att du testar vidare...
Ska bli mycket spännande att få se och höra denna maskin i full gång ;D
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: Fenix skrivet september 30, 2014, 20:26:50 PM
Nitrosystem till våra små trevliga motorer finns att köpa hos bikeberry.com
För det facila priset av $60.00. Bara att borra ett hål i insuget ansluta slangen,
Nitroinjektorn till slangen och i med en 5gr nitrofl. Och sedan iväg.
Titel: SV: Användning av lustgas N2O på små tvåtaktsmotorer
Skrivet av: econoline skrivet september 30, 2014, 22:43:53 PM
Värt att undersöka. Kan vara något för Räcer nr:2. Tack för tipset, och välkommen. :)